Abstrakt
V letech 2006–2010 byl realizován výzkum týkající se využití prezentací v programu Power-Point ve výuce obecné chemie. Především byl zaměřen na hledání takové formy prezentací, které přinesou do výuky potřebnou názornost, interaktivitu a zvýší tak její efektivitu. Zároveň se soustředil na eliminaci možných negativních dopadů tohoto didaktického prostředku na edukační proces. Tento článek shrnuje teoretická východiska práce, stručný popis metodologie výzkumu, diskusi výsledků a závěry. Podrobněji se dotýká vyhledávání a posuzování volně stažitelných prezentací určených pro výuku chemie.Reference
BARTSCH, R. A., COBERN, K. M. Effectiveness of PowerPoint presentations in lectures: Computers & Education. 2003, Aug. 03, s. 77–86.
CLARK, N. Awesome science teacher resources. [on-line]. [cit. 2010–03–12]. Dostupné z: http://www.nclark.net/Chemistry
COSTELLO, K. Chemistryland. [on-line]. [cit. 2010–04–15]. Dostupné z: http://www.chemistryland.com/home.html
CRAIG, R. J., AMERNIC, J. H. PowerPoint Presentation Technology and the Dynamics of Teaching. Innovative Higher Education. 2006, Oct 2006, p. 147–160.
CRHÁKOVÁ, K. Kvantová čísla. Metodický portál : Digitální učební materiály [on-line]. 26. 08. 2010, [cit. 2010–11–14]. Dostupný z : http://dum.rvp.cz/materialy/kvantova-cisla.html
ČTRNÁCTOVÁ, H. Učební úlohy v chemii. 1. díl. Praha : Karolinum, 1998.
ČTRNÁCTOVÁ, H. Výběr a strukturace učiva chemi. Praha : SPN, 1981.
EXNAR, P. [on-line]. [cit. 2010–03–12]. Dostupné z: http://www.fp.vslib.cz/kch/exnar/fs/prezentace/
GIER, V. S., KREINER, D. S. Incorporating Active Learning with PowerPoint-Based Lectures Using Content-Based Question. Apr 2009, Teaching of Psychology, vol. 36, no. 2, p. 134–139.
HARDIN, E. E. Technology in Teaching: Presentation Software in the College Classroom–Don‘ t Forget the Instrukto. Teaching of Psychology. 2007, vol. 34, no. 1, p. 53–57.
Chemie. [on-line]. [cit. 2011–04–12]. Dostupné z: http://www.jaroska.cz/elearning/chemie/index.html
JAMES, K. E., BURKE, L. A., HUTCHINS, H. M. Powerful or Pointless? Faculty versus Student Perceptions of PowerPoint Use in Business Education. Business Communication Quarterly. 2006, vol. 69, no. 4, p. 374–396.
LOWRY, R. B. Electronic presentation of lectures — effect upon student performance. University Chemistry Education. 1999, no. 3 1, p. 18–21.
PRIESTLY, W. Instructional Typography Using Desktop Publishing Techniques to Produce Effective Learning and Training Material. Australian Journal of Educational Technology. 1991, vol. 7, no. 2, p. 153–163.
RICHARDS, W. Education Using PowerPoint. [on-line]. 2011 [cit. 2010–05–04]. Dostupné z: http://www.educationusingpowerpoint.org.uk/
SCHNEIDER, J. Chalkbored. [on-line]. 2009 [cit. 2011–02–10]. Dostupné z: http://www.chalkbored.com
SUSSKIND, J. E. Limits of PowerPoint‘ s Power: Enhancing Students‘ Self-Efficacy and Attitudes but Not Their Behavior. Computers and Education. 2008, v. 50, no. 4 –May, p. 1 228–1 239.