Abstrakt
Řešení kvantitativních fyzikálních úloh má v českém vzdělávacím systému dlouholetou tradici. Proto jsme se rozhodli zabývat otázkou, jakým způsobem by mohli středoškolští žáci zlepšit své dovednosti v řešení úloh. Hlavním cílem prezentované studie bylo zjistit, jaké metody či kroky při řešení úloh žáci vědomě používají a jaké faktory ovlivňují výběr těchto metod. Vytvořili jsme proto dva dotazníky, které jsme zadali žákům středních škol (ve věku 15–19 let). Jeden dotazník se skládal pouze z otevřených otázek, druhý obsahoval jak otevřené otázky, tak uzavřené otázky se škálou. Oba dotazníky se zabývají strategiemi řešení úloh. Z výsledků průzkumu vyplynulo, že mnoho žáků, používá strategie, které mohou vést k vyřešení jednoduchých úloh, ale nejsou optimální k rozvoji dovedností potřebných k řešení fyzikálních úloh. Popsaný průzkum je jednou částí rozsáhlejšího výzkumu, který se zabývá řešením úloh ve výuce fyziky.Reference
BAGNO, E., EYLON, B. S. From problem solving to a knowledge structure: An example from the domain of the domain of electromagnetism. American Journal of Physics, 65(8), 1997, p. 726–736.
BUFFLER, A., ALLIE, S. Towards an active learning environment in physics: developing problem solving skills through cooperative learning. Proceedings of the Annual Conference of the South African Association of Academic Development (ed. By C. Boughey, B. Leibowitz), Bellville, 1993, p. 15–29.
BYUN, T., HA, S., LEE, G. Identifying student difficulty in problem solving process via the framework of the House Model (HM). Proceedings of the Physics Education Research Conference, Vol. 1064, Edmonton, Alberta: AIP, 2008, p. 87–90.
HARPER, K. A. Student Problem-Solving Behaviors. The Physics Teacher, 44(4), 2006, p. 250–251.
LEDERMAN, E. Journey into Problem Solving: A Gift from Polya. The Physics Teacher, 47(2), 2009, p. 94–97.
LEONARD, W. J., DURFENSE, R. J., MESTRE, J. P. Using qualitative problem solving strategies to highlight the role of conceptual knowledge in solving problems. American Journal of Physics, 64(12), 1996, p. 1 495–1 503.
LEPIL, O., et al. Fyzika: Sbírka úloh pro střední školy. Praha : Prometheus, 1995.
NAHODIL, J. Sbírka úloh z fyziky kolem nás pro střední školy. Praha : Prometheus, 2011.
OGILVIE, C. A. Changes in students’ problem-solving strategies in a course that includes context-rich, multifaceted problems. Physical Review Special Topics — Physics Education Research, 5(2), 2009.
SCARL, D. How to Solve Problems for Success in Freshman Physics, Engineering and Beyond, Glen Cove, New York : Dosoris Press, 2003.
SNETINOVA, M. Quantitative physics tasks. WDS’11 Proceedings of Contributed Papers: Part III — Physics (ed. by J. Safrankova & J. Pavlu), Prague : Matfyzpress, 2011, p. 61–65.
SVOBODA, E., Kolářová, R. Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Praha : Karolinum, 2006.
VAN HEUVELEN, A. Learning to think like a physicist: A review of research-based instructional strategies. American Journal of Physics, 59(10), 1991, p. 891–897.
ŽÁK, V. Fyzikální úlohy pro střední školy. Praha : Prometheus, 2011.