Abstract
The article presents a research study, especially its part which is focused on the including of modern and historic industrial chemical technologies in the chemistry teaching at Czech secondary grammar schools. The article discusses data which are based on a content analysis of chemistry textbooks used at grammar schools and a questionnaire survey realized in 2010 and 2011 among chemistry teachers at selected grammar schools in the Czech Republic. A possible association between topics mentioned in chemistry textbooks and the ones presented in the lectures was tested.References
Amann, W. & Eisner, W. et al. (1998). Chemie pro střední školy 2a. Praha: Scientia.
Banýr, J. & Beneš, P. et al. (1995). Chemie pro střední školy. Praha: SPN.
Čajan, M., Kameníček, J., Klanicová, A., Klečková, M., Prášilová, J., Šindelář, Z. & Štosová, T. (2013a). Vybraná témata pro výuku chemie: 2. část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Čajan, M., Kameníček, J., Klanicová, A., Klečková, M., Křikavová, R., Šindelář, Z., Šrajbr, D. & Štosová, T. (2013b). Vybraná témata pro výuku chemie: 3. část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Čipera, J. et al. (1974). Chemie pro 1. ročník gymnázií. Praha: SPN.
Čtrnáctová, H. & Banýr, J. (1997). Historie a současnost výuky chemie u nás. Chemické listy, 91(1), 59–65.
Eisner, W. et al. (1996). Chemie pro střední školy 1a. Praha: Scientia.
Eisner, W. et al. (1997). Chemie pro střední školy 1b. Praha: Scientia.
Honza, J. & Mareček, A. (2002). Chemie pro čtyřletá gymnázia, 1. díl. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
Honza, J. & Mareček, A. (1998). Chemie pro čtyřletá gymnázia, 2. díl. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
Huvarová, M. & Klečková, M. (2011). Nejpoužívanější středoškolské učebnice chemie na gymnáziích v ČR. Biologie–chemie–zeměpis: Časopis pro výuku na základních a středních školách, 20(3x), 301–305.
Chráska, M. (1998). Základy výzkumu v pedagogice. 2. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého.
Palečková, J. et al. (2007). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2006: Poradí si žáci s přírodními vědami? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
Palečková, J. et al. (2010). Hlavní zjištění výzkumu PISA 2009: Umíme ještě číst? Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání.
Palečková, J. & Tomášek, V. et al. (2013). Hlavní zjištění PISA 2012: Matematická gramotnost patnáctiletých žáků. Praha: Česká školní inspekce.
Prášilová, J. (2010). Elektronický dotazník. Dostupný z: http://spreadsheets.google.com/viewform?formkey=dC1zVkhMbzFuTlMzaHdvVWljNExjWkE6MA
Prášilová, J. & Kameníček, J. (2011a). Výroba cukru – souvislosti s obecnými fyzikálně-chemickými principy. Biologie–chemie–zeměpis: Časopis pro výuku na základních a středních školách, 20(3x), 99–103.
Prášilová, J. & Kameníček, J. (2011b). Selected industrial technologies in the teaching — the analysis of chemistry books for secondary schools. In Z. Beníčková, M. Mĺkva & Z. Slivová (Eds.), Metodologické otázky výskumu v didaktike chémie. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave. [CD-ROM].
Prášilová, J. & Kameníček, J. (2012). Výuka průmyslových technologií na gymnáziích v České republice. In I. Plucková & J. Šibor (Eds.) Metodologické otázky výzkumu v didaktice chemie (126–133). Brno: Masarykova univerzita.
Prášilová, J. & Kameníček, J. (2013). Vybrané kapitoly z průmyslové chemie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. Skripta.
Rimarčík, M. (2000a). Chí-kvadrát test nezávislosti. Štatistický navigátor. Dostupné z: http://rimarcik.com/navigator/chi2.html
Rimarčík, M. (2000b) Kontingenčné koeficienty. Štatistický navigátor. Dostupné z: http://rimarcik.com/navigator/ds2n.html#kk
Šrámek, V. & Kosina, L. (1996). Obecná a anorganická chemie. Olomouc: FIN.
Švandová, V., Štosová, T., Kameníček, J., Prášilová, J., Husárek, J., Šindelář, Z. & Klečková, M. (2012). Vybraná témata pro výuku chemie: 1. část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Vacík, J. et al. (1984). Chemie pro gymnázia I. (obecná a anorganická). Praha: SPN.
Vosolsobě, J. & Smékal, F. (1986). Chemická výroba pro 3. ročník gymnázií. Praha: SNTL.