https://medusa.is.cuni.cz/ucitel/issue/feedUčitel matematiky2024-05-24T10:18:03+02:00doc. RNDr. Jana Příhonská, Ph.D.jana.prihonska@tul.czOpen Journal Systems<p><span id="5__ctl0_lblPopis">Časopis vydává Jednota českých matematiků a fyziků, ve spolupráci s Fakultou přirodovědně-humanitní a pedagogickou Technické univerzity v Liberci a s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy v Praze. (Dříve vycházel ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Masarykovy univerzity v Brně.) Vychází od roku 1992. V lednu 2014 byl zařazen do Seznamu recenzovaných neimpaktovaných periodik vydávaných v ČR.</span></p> <div class="TextClanku"> <p>Odborný recenzovaný časopis Učitel matematiky si klade za cíl seznámit pedagogickou i laickou veřejnost s novými podněty přicházejícími z matematiky i didaktiky matematiky, které mají sloužit k zlepšování výuky na základních a středních školách. Publikuje původní odborné recenzované články týkající se nových metodických přístupů k výuce matematiky, historie matematiky, didaktické transformace nových poznatků z matematiky, popularizace matematiky apod. Zařazovány jsou i diskuse k odborné problematice, zprávy o akcích pro učitele matematiky a zadání matematických olympiád.</p> <p>Plné texty články jsou s ročním zpožděním uveřejňovány v Czech Digital Mathematical Library: <a href="https://www.dml.cz/handle/10338.dmlcz/148568">DML-CZ - Czech Digital Mathematics Library</a> </p> <p><strong>Časopis je mediálním partnerem matematické soutěže Pangea.</strong></p> </div>https://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/2274Statistická inference podle Thomase Bayese2022-10-23T14:49:13+02:00Petr Emanovskýpetr.emanovsky@upol.cz<p>Tradiční (frekventistické) statistické metody jsou založeny na pravděpodobnostních modelech použitelných pouze pro hromadné jevy, jejichž výskyt lze sledovat opakovaně <br>v mnoha situacích. Pravděpodobnost je v tomto případě chápana jako relativní četnost výskytu sledovaného jevu. Naproti tomu bayesovský přístup definuje pravděpodobnost jako míru přesvědčení o pravdivosti daného tvrzení. Přestože je tato interpretace pravděpodobnosti historicky starší, byla dlouhou dobu kritizována pro svůj subjektivismus a byla mimo hlavní zájem vědecké komunity. Od 90. let 20. století však zažívají tyto metody jistou renesanci díky rozvoji výpočetní techniky a vhodného softwaru. V dnešní době jsou bayesovské metody považovány za významnou součást moderní statistiky s širokým praktickým uplatněním. Článek je zaměřen na objasnění základních myšlenek bayesovské statistické analýzy a všímá si i historie jejího vzniku.</p> <p> </p>2024-05-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Učitel matematikyhttps://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/2675Sonda do (ne)znalostí studentů v užívání aritmetického a geometrického průměru na vysoké škole2023-03-01T20:16:09+01:00Jan Fialafiala@ef.jcu.czMarika Hrubešovámhrubesova@pf.jcu.czMarek Šulistasulista@ef.jcu.cz<p><span dir="ltr" role="presentation">Článek se zabývá užítím aritmetického a geometrického průměru ve finanční matematice na vysoké škole. </span><span dir="ltr" role="presentation">Z výsledků dotazníkového šetření vyplývá značná chybovost studentů při volbě aritmetického nebo geo</span><span dir="ltr" role="presentation">metrického průměru jako matematického nástroje při řešení úloh. Text připomíná matematickou definici,</span><br role="presentation"><span dir="ltr" role="presentation">statistický význam a základní vlastnosti geometrického průměru. Jako vzor pro správné použití geomet</span><span dir="ltr" role="presentation">rického průměru obsahuje článek více typových úloh z finanční matematiky, jejichž řešení může významně </span><span dir="ltr" role="presentation">přispět k většímu porozumění těchto středních hodnot, a tím i k vyšší úspěšnosti studentů v předmětu</span><br role="presentation"><span dir="ltr" role="presentation">Finanční matematika na vysoké škole.</span></p>2024-05-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Učitel matematikyhttps://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/3041Geometrická představivost – jak ji rozvíjet formou neinterakční hry Trojúhelníkové domino2023-10-08T16:12:32+02:00Jana Slezákovájana.slezakova@upol.cz<p>Existuje spousta nástrojů, které žákům pomáhají lépe upevňovat osvojené vědomosti a dovednosti. Tradiční výuka mnohdy opomíjí představivost, prožívání. To lze zajistit světem her, které v učení propojují mozek s manipulativními činnostmi. Cílem předloženého příspěvku je poukázat na důležitost výuky geometrie a geometrické představivosti, a to formou neinterakční geometrické hry Trojúhelníkové domino. Uvedená geometrická hra je vhodná pro vzdělávání žáků intaktních, a také žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Trojúhelníkové domino je hra, která umožňuje seberealizaci, kreativitu, samostatnost a svobodnou volbu při dosahování výukových cílů.</p>2024-05-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Učitel matematikyhttps://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/3109Základní principy bayesovských metod2023-10-04T14:06:02+02:00František Mošnamosna@tf.czu.cz<p>Tento článek se zabývá základními principy bayesovských postupů založených na Bayesově vzorci a větě o úplné pravděpodobnosti. Představuje tyto formule pro náhodné jevy a pro náhodné veličiny a formou jednoduchých úloh přibližuje myšlenky, které umožňují na základě jednotlivého empirického výsledku odhadovat rozdělení pravděpodobnosti v obecné situaci. V prováděných úvahách je užíváno jedno ze základních pravidel pro pravděpodobnost – tzv. princip indiference. V závěru je na základě bayesovských postupů odvozeno pravidlo následnosti. </p>2024-05-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Učitel matematikyhttps://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/3501Certifikovaná metodika Diagnostika předpokladů žáka pro řešení úloh z matematiky2024-02-06T11:13:31+01:00Petr Eisenmannpetr.eisenmann@ujep.cz<p>Příspěvek popisuje certifikovanou metodiku, která má pomoci učitelům matematiky odhalit možné příčiny selhání žáka v průběhu řešení matematické úlohy a ukázat možné způsoby práce s žáky na základě získaných výsledků diagnostiky.</p>2024-05-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Učitel matematikyhttps://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/3045Soutěž PANGEA 2022/20232023-06-22T08:23:20+02:00Michaela Kaslovámichaela.kaslova@pedf.cuni.cz<p>Příspěvek informuje o průběhu finálového dne soutěže Pangea 2022/23.</p>2024-05-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Učitel matematikyhttps://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/3967Pozvánka na konferenci EME20242024-02-15T11:44:42+01:00David Nocardavid.nocar@upol.cz<p>Pozvánka na tradiční konferenci EME (Elementary Mathematics Education). 28. ročník EME2024 s podtitulem "Výzvy primárního vzdělávání matematice jako součást učitelství pro 21. století" se bude konat v Osrblie na Slovensku. Pořadatelem tohoto ročníku je Katedra matematiky Fakulty prírodných vied Univerzity Mateja Bela v Banskej Bstrici ve spolupráci s Jednotou slovenských matematikov a fyzikov. Veškeré informace jsou dostupné na webové stránce konference: https://eme.upol.cz</p>2024-05-24T00:00:00+02:00Copyright (c) 2024 Učitel matematiky