Třicet let profesního rozvoje učitelů v České republice
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2022.2203Klíčová slova:
profesní rozvoj, další vzdělávání, učitel, přehledová studieAbstrakt
Příspěvek se věnuje vývoji tématu profesního rozvoje učitelů v České republice během posledních 30 let s cílem lépe porozumět kontextu tohoto fenoménu. První část představuje nástin realizovaných výzkumných šetření, projektů a legislativních změn od 90. let minulého století až po současnost. Jsou zaznamenány změny v užívané terminologii, ale především nereflektované přínosy realizovaných projektů a jejich výstupů vzdělávací politikou. Ve druhé části je představena narativní přehledová studie, která na základě stanovených kritérií analyzuje 21 vybraných studií s cílem zodpovědět výzkumné otázky zaměřené na užitou metodologii a hlavní zjištění jednotlivých studií. Výstupy jsou prezentovány pomocí několika hlavních témat, ke kterým se zjištění vztahují. Témata jako spolupráce, důvěra mezi učiteli a reflexe jsou prezentována jako klíčová pro efektivní rozvoj učitelů a zároveň jsou předmětem projektů realizovaných v posledních letech. Jsou představeny nové metody a prostředky, jako reflektované videonahrávky, pomocí kterých lze účinně realizovat profesní rozvoj. Během uplynulých 30 let přinesl pedagogický výzkum důležitá zjištění v oblasti profesního rozvoje učitelů a dále zkoumá nové fenomény s ním spojené. Proto je otázkou, jak bude s těmito výstupy pracovat vzdělávací politika, potažmo pedagogická praxe.
Reference
Boudová, S., Šťastný, V., Basl, J., Zatloukal, T., Andrys, O., & Pražáková, D. (2020). Mezinárodní šetření TALIS 2018: Zkušenosti, názory a postoje učitelů a ředitelů škol. 2., rozšířené vyd. Česká školní inspekce.
Černý, K., & Procházková, L. (2012, březen). Závěrečná zpráva k přidané hodnotě projektu Cesta ke kvalitě v období 2009-2012. Cesta ke kvalitě. Dostupné z https://nuov.cz/ae/vyzkumy-a-sbery-informaci
Hrubá, J. (1995). Kdo ví nejlépe, co je dobré pro vzdělávání učitelů? Učitelské listy, 3(8), 14.
Hrubá, J. (2001). Systém dalšího vzdělávání učitelů v troskách. Učitelské listy, 8(2), 3.
Hrubá, J. (2004). Kdo rozlouskne ořech DVU?. Učitelské listy, 11(6), 1.
Janík, T., Spilková, V., & Píšová, M. (2014). Standard a kariérní systém učitele: problémy předložené koncepce v širších souvislostech. Pedagogická orientace, 24(2), 259-274.
https://doi.org/10.5817/PedOr2014-2-259
Kohnová, J. (2004). Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Kohnová, J. (2012). Profesní rozvoj učitelů a cíle školního vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Lazarová, B. (2006). Cesty dalšího vzdělávání učitelů. Paido.
Mareš, J. (2013). Přehledové studie: jejich typologie, funkce a způsob vytváření. Pedagogická orientace, 23(4), 427-454.
https://doi.org/10.5817/PedOr2013-4-427
Michek, S., & Spilková, V. (2021). Pád karierního systému pro pedagogické pracovníky v roce 2017 - případová studie vzdělávací politiky. Pedagogika, 71(3), 323-350.
https://doi.org/10.14712/23362189.2021.979
MŠMT. (2001). Bílá kniha - Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/bila-kniha-narodni-program-rozvoje-vzdelani-v-cr
MŠMT. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030
NIDV. (2021). Kariérní systém. Národní institut pro další vzdělávání. Dostupné z https://projekty.nidv.cz/projekty/archiv-projektu-esf/140-karierni-system
NPI. (2021). Poslání. Národní pedagogický institut České republiky. Dostupné z www.npi.cz/o-nas/poslani
NÚOV. (2008). Cesta ke kvalitě. Národní ústav odborného vzdělávání. Dostupné z www.nuov.cz/ae
NÚV. (0000). O nás. Národní ústav pro vzdělávání. Dostupné z http://www.nuv.cz/vse-o-nuv
Podpora práce učitelů. (2001). Projekt rezortního výzkumu MŠMT ČR LS 20006. Učitelské noviny, 104(25), 15-18.
Pražáková, D. (2021). Profesní rozvoj učitelů v datech ČŠI. Řízení školy. (Online). Dostupné z www.rizeniskoly.cz/cz/aktuality/profesni-rozvoj-ucitelu-v-datech-csi.a-7752.html
Průcha, J., Walterová, E., & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Portál.
Rýdl, K. (2003). Inovace školských systémů. Institut sociálních vztahů.
Rýdl, K. (2014). Vývoj standardizace profese učitele v České republice − nekonečný příběh?. Orbis scholae, 8(3), 9-21.
https://doi.org/10.14712/23363177.2015.55
Spilková, V. (2007). Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Pedagogika, 57(4), 338-348.
Spilková, V., & Straková, J. (2021). Pedagogický výzkum a vzdělávací politika - jak dál?. Pedagogika, 70(1), 315-322.
https://doi.org/10.14712/23362189.2021.996
SRP (2021). O nás. Národní pedagogický institut ČR. Strategické řízení a plánování ve školách a v územích. Dostupné z https://vedemeskolu.npi.cz/o-nas/
Starý, K., Dvořák, D., Greger, D., & Duschinská, K. (2012). Profesní rozvoj učitelů. Podpora učitelů pro zlepšování výsledků žáků. Karolinum.
SYPO. (2021). O projektu. Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů. Dostupné z www.projektsypo.cz/o-nas/o-projektu.html
Štefflová, J. (2014). Copak být "jenom" učitel nestačí?: Připravený kariérní systém pedagogy demotivuje, tvrdí jeho odpůrci. Učitelské noviny, 117(10), 18-20.
Štefflová, J. (2017). Další vzdělávání pod jinou vlajkou? Učitelské noviny, 120(32), 7.
Vašutová, J. (1999). Učitel a jeho vzdělávání v příspěvcích mezinárodní vědecké konference. Učitelské listy, 6(3), 12.
Vlčková, K., & Lojdová, K. (2016). Když čísla a slova spolupracují: smíšený design v ukázkách z výzkumu moci ve školní třídě. Pedagogická orientace, 26(3), 482-511.
https://doi.org/10.5817/PedOr2016-3-482
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků (2005).
Walterová, E. (Ed.). (2001). Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Výstup projektu rezortního výzkumu MŠMT ČR č. LS 20007 Podpora práce učitelů: sborník z celostátní konference. 2. díl.
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon).
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů.
PŘÍLOHA 1: SEZNAM ANALYZOVANÝCH ZDROJŮ
Adamec, P. (2019). Vztah a motivace učitelů odborných předmětů k dalšímu vzdělávání. Pedagogika, 69(2), 165-184.
https://doi.org/10.14712/23362189.2018.862
Beran, J., Mareš, J., & Ježek, S. (2007). Rezervované postoje učitelů k dalšímu vzdělávání jako jeden z rizikových faktorů kurikulární reformy. Orbis scholae, 2(1), 111-130.
https://doi.org/10.14712/23363177.2018.156
Brücknerová, K., & Novotný, P. (2015). Typologie mezigeneračního učení mezi učiteli. Lifelong Learning - celoživotní vzdělávání, 5(3), 140-162.
https://doi.org/10.11118/lifele20150503140
Brücknerová, K., & Novotný, P. (2017). Trust within teaching staff and mutual learning among teachers. Studia paedagogica, 22(2), 67-95.
https://doi.org/10.5817/SP2017-2-5
Chvál, M., Dvořák, D., Starý, K., & Marková, K. (2008). Design-based research při hledání cest dalšího vzdělávání učitelů. Orbis scholae, 2(3), 107-130.
https://doi.org/10.14712/23363177.2018.259
Janík, T., Černá, M., Najvar, P., Samková, L., Rokos, L., & Petr, J. (2020). Video v učitelském vzdělávání: přístupy a výzvy. Pedagogická orientace, 30(1), 5-31.
https://doi.org/10.5817/PedOr2020-1-5
Kasíková, H. (2003). Učitel na cestě inovací. Studia paedagogica, 51(8), 47-67.
Kargerová, J. P., Vallin, P., Rosolová, K. E., & Bajerová, K. (2020). Cognitive operations in teachers' development of reflective skills: WANDA Group reflection in a Czech primary school. Pedagogika, 70(4), 592-613.
https://doi.org/10.14712/23362189.2020.1695
Kašparová, V., Potužníková, E., & Janík, T. (2015). Subjektivně vnímaná zdatnost učitelů v kontextu jejich profesního vzdělávání: zjištění a výzvy z šetření TALIS 2013. Pedagogická orientace, 25(4), 528-556.
https://doi.org/10.5817/PedOr2015-4-528
Koubek, P. (2016). Být sama sebou: případová studie subjektivních teorií učitelky v kontextu profesního rozvoje. Pedagogická orientace, 26(1), 95-116.
https://doi.org/10.5817/PedOr2016-1-95
Koubek, P., & Janík, T. (2015). Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica, 20(3), 47-67.
https://doi.org/10.5817/SP2015-3-4
Lazarová, B. (2005). Psychologické aspekty profesionálního rozvoje učitelů: rezistence vůči změně. Pedagogika, 55(2), 102-118.
Lazarová, B., & Prokopová, A. (2004) Učitelé a jejich další vzdělávání: k některým psychologickým aspektům. Pedagogika, 54(3), 261-273.
Michek, S. (2016). Využití aktivit podporujících profesní rozvoj a vnímání jejich překážek učiteli základních a středních škol. Pedagogika, 66(4), 408-426.
https://doi.org/10.14712/23362189.2016.316
Minaříková, E., Uličná, K., Píšová, M., Janík, T., & Janík, M. (2016). Videokluby jako forma profesního vzdělávání učitelů: otevřenost komunikace z pohledu učitelů. Pedagogika, 66(4), 443-461.
https://doi.org/10.14712/23362189.2016.351
Novotný, P., & Brücknerová, K. (2016). Informální mezigenerační učení v učitelských sborech: rozdíly v zapojení generací do učebních interakcí. Orbis scholae, 10(1), 11-33.
https://doi.org/10.14712/23363177.2016.12
Rozkovcová, A., & Nišponská, M. (2015). Covey's professional habits in Czech elementary and lower secondary novice teachers. e-Pedagogium, 15(4), 33-45.
https://doi.org/10.5507/epd.2015.045
Straková, J. (2010). Pedagogické činnosti českých učitelů v mezinárodním srovnání. Pedagogika, 60(3-4), 81-96.
Syslová, Z., & Ziklová, N. (2016). Developing professional skills in pre-primary teachers via reflexion and self-reflection. e-Pedagogium, 16(2), 108-119.
https://doi.org/10.5507/epd.2016.020
Šeďová, K. (2016). Reflexe jako nástroj změny komunikačního chování učitele: případová studie. Pedagogika, 66(4), 477-494.
https://doi.org/10.14712/23362189.2016.317
Vondrová, N., Cachová, J., Coufalová, J., & Krátká, M. (2016). "Lesson study" v českých podmínkách: Jak učitelé vnímali svou účast a jaký vliv měla na jejich všímání si didakticko-matematických jevů. Pedagogika, 66(4), 427-442.