Zadávání seminární práce na vysoké škole a přístupy k učení
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2024.4707Klíčová slova:
autentičnost úkolu, formalismus, přístupy k učení, vysokoškolská pedagogika, nečestné praktiky, výukové praktiky, zadání seminární práceAbstrakt
Cíl: Tato studie využívající kvalitativní design výzkumu si klade za cíl identifikovat výukové praktiky při zadávání seminární práce na vysoké škole, které podporují u studentů hloubkové přístupy učení.
Metodologie: Tematická analýza 23 hloubkových rozhovorů s učiteli vysokých škol ekonomického zaměření zkoumala výukové praktiky týkající se zadávání seminární práce z hlediska přístupu studentů ke zpracování seminární práce, volby množství úsilí a sledování hloubky porozumění zadání tématu.
Výsledky: Výsledky naznačují, že učitelům se pro podporu hloubkového přístupu k učení osvědčují zadání seminární práce, která jsou učiteli vnímaná jako smysluplná, přiměřeně náročná, komplexní, autentická, propojená s praxí, nabízející bohaté příležitosti pro poskytování neformální, včasné a konkrétní zpětné vazby a rozvíjející profesní a osobní kompetence. Naopak zadání v podobě opakujících se a izolovaných témat, která nejsou zapojena do výuky, vyvolávají dojem snadnosti a formalismu, nevedou k očekávaným výsledkům učení a podporují využívání nečestných praktik při zpracování seminární práce.
Závěry: Zadání seminární práce, která řeší konkrétní a aktuální problémy praxe nebo jinak zvyšují hodnotu zadaného úkolu formováním odborných dovedností, vedou k větší spokojenosti učitelů s realizovanou výukou, protože podporují hloubkový přístup k učení. Výsledky výzkumu lze považovat za příspěvek k prohlubování pedagogické kompetence učitelů na vysokých školách, který vychází z vědecky reflektované a na důkazech založené praxe.
Reference
Asikainen, H., & Gijbel, D. (2017). Do students develop towards more deep approaches to learning during studies? A systematic review on the development of students' deep and surface approaches to learning in higher education. Educational Psychology Review, 29, 205-234.
https://doi.org/10.1007/s10648-017-9406-6
Baeten, M., Kyndt, E., Struyven, K., & Dochy, F. (2010). Using student-centred learning environments to stimulate deep approaches to learning: Factors encouraging or discouraging their effectiveness. Educational Research Review, 5(3), 243-260.
https://doi.org/10.1016/j.edurev.2010.06.001
Biggs, J. B., & Tang, C. (2011). Teaching for quality learning at university. 4. vyd. Open University Press.
Dejmalová, L. (2015). Jak se začínající vysokoškoláci adaptují na vysokoškolské studium a jak ho organizují? Sborník z XXIII. ročníku konference České asociace pedagogického výzkumu, konané ve dnech 16.-18. září 2015 v Plzni (s. 525-531). (Online). Dostupné z https://capv.cz/jak-se-zacinajici-vysokoskolaci-adaptuji-na-vysokoskolske-studium-a-jak-ho-organizuji/
Dejmalová, L. (2018). Osobní organizace vysokoškolských studentů. Západočeská univerzita v Plzni.
Eccles, J. C., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109-132.
https://doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135153
PMid:11752481
Entwistle, N. J. (2018). Student learning and academic understanding: A research perspective with implications for teaching. Elsevier.
Evans, C. (2013). Making sense of assessment feedback in higher education. Review of Educational Research, 83(1), 70-120.
https://doi.org/10.3102/0034654312474350
Farashahi, M., & Tajeddin, M. (2018). Effectiveness of teaching methods in business education: A comparison study on the learning outcomes of lectures, case studies and simulations. International Journal of Management Education, 16, 131-142.
https://doi.org/10.1016/j.ijme.2018.01.003
Garnjost, P., & Brown, S. M. (2018). Undergraduate business students' perceptions of learning outcomes in problem based and faculty centered courses. International Journal of Management Education, 16(1), 121-130.
https://doi.org/10.1016/j.ijme.2017.12.004
Guo, P., Saab, N., Post, L. S., & Admiraal, W. (2020). A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measures. International Journal of Educational Research, 102, 101586
https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101586
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Portál.
Herrington, J. (2005). Authentic learning environments in higher education. IGI Global.
https://doi.org/10.4018/978-1-59140-594-8
Cho, Y., & Brown, C. (2013). Project-based learning in education: Integrating business needs and student learning. European Journal of Training and Development, 37(8), 744-765.
https://doi.org/10.1108/EJTD-01-2013-0006
Kasíková, H. (2015). Didaktika vysoké školy a teorie učitelského vzdělávání jako zdroj jejího rozvoje. AULA, 23(1), 36-57.
Klement, M. (2015). Analýza postojů studentů vysoké školy k formám, metodám a nástrojům využívaným při jejich vzdělávání. Sborník z XIV. ročníku konference České asociace pedagogického výzkumu, konané ve dnech 16.-18. září 2015 v Plzni (s. 53-64). (Online). Dostupné z https://www.researchgate.net/publication/297739154_Analyza_postoju_studentu_vysoke_skoly_k_formam_metodam_a_nastrojum_vyuzivanych_pri_jejich_vzdelavani.
Lee, J. S., Blackwell, S., Drake, J., & Moran, K. A. (2014). Taking a leap of faith: Redefining teaching and learning in higher education through project-based learning. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 8(2), 2.
https://doi.org/10.7771/1541-5015.1426
Leenknecht, M., Hompus, P., & van der Schaaf, M. (2019). Feedback seeking behaviour in higher education: the association with students' goal orientation and deep learning approach. Assessment & Evaluation in Higher Education, 44(7), 1069-1078.
https://doi.org/10.1080/02602938.2019.1571161
Lojová, G., & Vlčková, K. (2011). Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Portál.
Maguire, M., & Delahunt, B. (2017). Doing a thematic analysis: A practical, step-by-step guide for learning and teaching scholars. All Ireland Journal of Higher Education, 9(3), 33501-33514.
Mareš, J. (1998). Styly učení u žáků a studentů. Portál.
Mareš, J. (2016). Výukové případové studie a jejich využití. Orbis scholae, 10(1), 121-139.
https://doi.org/10.14712/23363177.2016.16
McEwan, M. P. (2017) The essay as a lens on transition to the university: Student and staff perceptions on essay writing. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 29(3), 511-523.
Mičínová, I. (2021). Přístupy ke studiu u studentů českých vysokých škol: Přehledová studie současného pedagogického výzkumu. CASALC Review, 11(1), 144-159.
https://doi.org/10.5817/CASALC2021-1-12
Mičínová, I. (2022a). Přístupy k učení v prostředí seminární práce na vysoké škole. (Dizertační práce). Univerzita Karlova, Filozofická fakulta.
Mičínová, I. (2022b). Postoje k učení v prostředí seminární práce u studentů na českých vysokých školách ekonomického zaměření. e-Pedagogium, 22(1), 19-33.
https://doi.org/10.5507/epd.2022.005
Mičínová, I. (2023). Engaging students in doing research: Evaluation of the ESP course project learning outcomes. CASALC Review, 12(1), 5-20.
https://doi.org/10.5817/CASALC2023-1-1
Mouralová, M. et al. (2015). Diplomové práce jako zdroj dat ve výzkumu terciárního vzdělávání: Metodologické výzvy a ukázky využití na příkladu studijních programů veřejné politiky. AULA, 23(2), 48-66.
Najvar, P. (2017). Zkoumání (kvality) výuky: srovnání dvou přístupů. Pedagogika, 67(3), 219-246.
https://doi.org/10.14712/23362189.2017.991
Olufunke, O., Harun, J., & Zakaria, M. (2022). The benefits of implementing authentic-based multimedia learning in higher education institutions. Open Journal of Social Sciences, 10(9), 74-86.
https://doi.org/10.4236/jss.2022.109006
Pan, G., Shankararaman, V., Koh, K., & Gan, S. (2021). Students' evaluation of teaching in the project-based learning programme: An instrument and a development process. International Journal of Management Education, 19(2), 100501.
https://doi.org/10.1016/j.ijme.2021.100501
Procházka, M., Žlábková, I., & Stuchlíková, I. (2014). Analýza pedagogické situace jako součást státních závěrečných zkoušek učitelských oborů. Pedagogický výzkum: Spojnice mezi teorií a praxí (s. 132-139). Sborník z XXII. konference České asociace pedagogického výzkumu 2014. (Online). Dostupné z https://capv.cz/wp-content/uploads/2019/09/CAPV14_Pro_Analy.pdf
Průcha, J., & Vetiška, J. (2012). Andragogický slovník. Grada.
Saeed, S., & Zyngier, D. (2012). How motivation influences student engagement: A qualitative case study. Journal of Education and Learning, 1(2), 252-267.
https://doi.org/10.5539/jel.v1n2p252
Saukkonen, J. (2014). Effects of project-based learning in education-enterprise collaboration to learning experience and student engagement. Finnish Business Review, 1-17.
Shpeizer, R. (2019). Towards a successful integration of project-based learning in higher education: Challenges, technologies and methods of implementation. Universal Journal of Educational Research, 7(8), 1765-1771.
https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070815
Sikorová, Z., & Červenková, I. (2015). Využívání učebních materiálů a studijní zvyky vysokoškolských studentů: Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu. Sborník z XXIII. ročníku konference České asociace pedagogického výzkumu, konané ve dnech 16.-18. září 2015 v Plzni. (Online). Dostupné z https://capv.cz/wp-content/uploads/2020/06/5_sikorova_cervenkova.pdf
Šeďová, K., & Šalamounová, Z. (2017). Dialogické vyučování jako realizace produktivní kultury vyučování a učení v literární výchově: Jak iniciovat a udržet změnu. Orbis scholae, 10(2), 47-69.
https://doi.org/10.14712/23363177.2017.2
Tait, H., & Entwistle, N. (1996). Identifying students at risk through ineffective study strategies. Higher Education, 31, 97-116.
https://doi.org/10.1007/BF00129109
Trigwell, K., Prosser, M., & Waterhouse, F. (1999). Relations between teachers' approaches to teaching and students' approaches to learning. Higher Education 37, 57-70.
https://doi.org/10.1023/A:1003548313194
Trowler, P. (2012). Disciplines and academic practices. In P. Trowler, M. Saunders, &
V. Bamber (Eds.), Tribes and territories in the 21st century (s. 30-38). Routledge.
Vališová, A., Kasíková, H., & Bureš, M. (2011). Pedagogika pro učitele. 2. vyd. Grada.
Vašutová, J. (2002). Strategie výuky ve vysokoškolském vzdělávání. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Vlčková, K., & Bradová, J. (2014). Slabý vztah strategií učení a výsledků vzdělávání: Problém operacionalizace a měření? Studia paedagogica, 19(3), 9-28.
https://doi.org/10.5817/SP2014-3-2
Vogler, J. S., Thompson, P., & Davis, D.W. (2018). The hard work of soft skills: Augmenting the project-based learning experience with interdisciplinary teamwork. Instructional Science, (46), 457-488.
https://doi.org/10.1007/s11251-017-9438-9
Walker, J. (1998). Student plagiarism in universities: What are we doing about it? Higher Education Research and Development, 17(1), 89-106.
https://doi.org/10.1080/0729436980170105
Winstone, N., & Carless, D. (2020). Designing effective feedback processes in higher education: A learning-focused approach. Routledge.