Výchova charakteru v evropských školách: Srovnávací studie postojů učitelů a rodičů
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4842Klíčová slova:
výchova charakteru, Evropa, učitelé, rodiče, komparativní studieAbstrakt
Tato zpráva shrnuje výsledky projektu TEPACE (Teachers’ and Parents’ Perspectives on Character Education in Europe), který analyzuje postoje učitelů a rodičů k výchově charakteru (character education) ve školách ve vybraných zemích Evropy. Studie pokrývá sedm zemí (Rakousko, Česko, Velká Británie, Lotyšsko, Polsko, Slovensko a Španělsko) a čerpá z rozsáhlých datových souborů (2 652 učitelů a 7 918 rodičů). Studie se uskutečnila ve spolupráci s platformou ECVA (European Character and Virtue Association, https://ecva-character.org). Hlavní výzkumné otázky se týkají významu výchovy charakteru, rozdílů mezi zeměmi v preferencích různých charakterových ctností a vztahu mezi akademickým úspěchem a rozvojem dobrého charakteru. Studie také zkoumá faktory, které ovlivňují postoje učitelů k této problematice, včetně jejich pedagogické zkušenosti, typu školy a osobní důvěry ve vlastní schopnost integrovat výchovu charakteru do výuky.