Čitateľská gramotnosť žiakov ZŠ vo svetle úspešnosti riešenia komplexných úloh
PDF

Jak citovat

Vasilová, Z., & Prokša, M. (2020). Čitateľská gramotnosť žiakov ZŠ vo svetle úspešnosti riešenia komplexných úloh. Scientia in Educatione, 4(1), 73–90. https://doi.org/10.14712/18047106.46

Abstrakt

Článok sa venuje čitateľskej gramotnosti a jej rozvíjaniu prostredníctvom komplexných učebných úloh vo vyučovaní chémie. Nami vytvorenými komplexnými úlohami s chemickou tematikou zameranými na rozvoj čitateľskej gramotnosti, sme sa v predvýskume pokúsili vyhľadať cesty k pochopeniu, ako sa prejavuje úroveň jednotlivých kompetencií čitateľskej gramotnosti pri riešení tohto typu úloh. V rámci výskumu boli sledované a javovou analýzou popísané nedostatky pri prejavovaní zvládnutia troch základných skupín kompetencií čitateľskej gramotnosti: získavanie informácií, spracovanie informácií a zhodnotenie textu.
https://doi.org/10.14712/18047106.46
PDF

Reference

ČERNOCKÝ, B., HEDVÁBNÁ, H., HERINK, J., JANOUŠKOVÁ, S., KUBIŠTOVÁ, I., MARŠÁK, J., PUMPR, V., SVOBODOVÁ, J. Přírodovědná gramotnost ve výuce příručka pro učitele se souborem úloh. Praha : NÚV, 2011, 68 s.

FANG, Z., WEI, Y. Improving middle school students’ science literacy through reading infusion. 2010, In Journal of Educational Research, roč. 103, č. 4, s. 262–273.

HELDOVÁ, D. PISA – čitateľská gramotnosť Úlohy 2009. Bratislava : NÚCEM, 2011. 46 s.

HELDOVÁ, D. PISA – ČÍTANIE Úlohy 2000. Bratislava : ŠPÚ, 2006. 43 s.

KORŠŇÁKOVÁ, P., KOVÁČOVÁ, J. Národná správa OECD PISA SK 2006. 2007, Bratislava : ŠPÚ, 56 s.

KORŠŇÁKOVÁ, P., KOVÁČOVÁ, J., HELDOVÁ, D. Národná správa OECD PISA Sk 2009. 2010, Bratislava : NÚCEM, 60 s.

OECD: Assessing Scientific, Reading and Mathematical Literacy: A Framework for PISA 2006. OECD 2007, Paríž.

TREFIL, J., O’BREIN-TREFIL, W. The Science students need to know. 2009, Educational Leadership- Teaching for the 21st century, roč. 67, č. 1, s. 28–33.

ZMACH, C. C., et al. Infusing reading into science leaming. 2007, Educational Leadership, roč. 64, č. 4, s. 62–66.

Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
  1. Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
  2. Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
  3. Autorům je dovoleno a doporučováno, aby zpřístupnili svou práci online (například na svých webových stránkách) před a v průběhu redakčního řízení jejich příspěvku, protože takový postup může vést k produktivním výměnám názorů a také dřívější a vyšší citovanosti publikované práce (Viz Efekt otevřeného přístupu).