How (and why) to teach history of science?
Poupová Scied 10(1) 2019 (Čeština)

How to Cite

Poupová, J. (2019). How (and why) to teach history of science?. Scientia in Educatione, 10(1), 4-16. https://doi.org/10.14712/18047106.1299

Abstract

The study draws attention to the benefits of teaching history of science (HOS). It deals with the history of HOS education from its beginnings in England in the second half of the 19th century and its expansion during the post-war period till the end of the 20th century when HOS was taken into account in many European curriculum documents. The article enumerates the most important events connected with HOS education in the Czech Republic and summarizes arguments in favour of teaching HOS (e.g. better understanding of nature of science or its humanizing). It evaluates the teaching methods used in the past (e.g. reading and discussing case studies, biographies or original scientific papers). The article provides a detailed description of the advantages and disadvantages of the constructivist and instrumental way of teaching history of biology and encourages teachers to make use of the strong points of both approaches.

https://doi.org/10.14712/18047106.1299
Poupová Scied 10(1) 2019 (Čeština)

References

AAAS. (2017). About project 2061. Dostupné z https://www.aaas.org/program/project2061/about

Barth, M. (1999). Dějin vědy na střední škole: zkušenosti z mé třídy a úvahy o jejich zařazení do vzdělávání učitelů. Dějiny věd a techniky, 32(1), 37–48.

Baumel, H.B. & Berger, J. J. (1973). Biology: Its people and its papers. Washington, DC: National Science Teachers Association. Dostupné z https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED089954.pdf

Brock, W. H. & Jenkins, E.W. (2014). Frederick W. Westaway and science education: an endless quest. In M.R. Matthews (Ed.), International handbook of research in history, philosophy and science teaching (2359–2382). Dordrecht: Springer.

Cavicchi, E.M. (2008). Historical experiments in students’ hands: Unfragmenting science through action and history. Science & Education, 17, 717–749. Dostupné z https://doi.org/10.1007/s11191-006-9005-2

Conant, J.B. (1947). On understanding science: An historical approach. New Haven, CT: Yale University Press.

DeBoer, G. E. (2014). Joseph J. Schwab: His work and his legacy. In M.R. Matthews (Ed.), International handbook of research in history, philosophy and science teaching (2433–2458). Dordrecht: Springer.

Dibattista, L. & Morgese, F. (2014). Incoporation of HPS/NOS content in school and teacher education programmes in Europe. In M.R. Matthews (Ed.), International handbook of research in history, philosophy and science teaching (2083–2117). Dordrecht: Springer.

Eichman, P. (1996). Using history to teach biology. The American Biology Teacher, 58(4), 200–204. Dostupné z https://www.jstor.org/stable/4450124?seq=1&cid=pdfreference#references tab contents

Fajkus, B. (1998). Význam filosofie a metodologie vědy pro studium dějin vědy a techniky. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 5. 15. a 16. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 157 (16–22). Praha: NTM.

Folta, J. (1996). Dějiny vědy a techniky. Výuka na českých a slovenských vysokých školách. Rozpravy NTM 140. Praha: NTM.

Folta, J. (1998a). Výuka dějinám věd a techniky. In J. Folta, Dějiny vědy a techniky 5. 15. a 16. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 157 (69–74). Praha: NTM.

Folta, J. (1998b). 70 let organizování historiků vědy a techniky. In J. Folta, Dějiny vědy a techniky 5. 15. a 16. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 157 (5–6). Praha: NTM.

Folta, J. (2004). Desetiletí vytváření výzkumného oddělení pro dějiny techniky a exaktních věd Národního technického muzea (1993–2003). In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 12. 21. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 189 (5–6). Praha: NTM.

Gruber, J. (2002). Některé aspekty výuky dějin techniky na střední odborné škole. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 9. 19. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 175 (59–62). Praha: NTM.

Hájková, J. (2017). Dějiny přírodních věd: Jejich místo ve škole a v učebnicích biologie. Scientia in educatione, 8(2), 1–13.

Dostupné z https://ojs.cuni.cz/scied/article/view/758/465

Heilbron, J. L. (1999). Ponaučení z výuky dějinám věd. Dějiny věd a techniky, 32(1), 5–18.

Hellberg, J. & Rychtera, J. (2003). Místo historie chemie v učebních plánech pregraduální učitelské přípravy s ohledem na její profesionalizační funkci. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 11. 20. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 182 (87–91). Praha: NTM.

Holton, G. (2003). What historians of science and science educators can do for one another. Science & Education, 12(7), 603–616. Dostupné z https://doi.org/10.1023/A:1025675922918

Horner, J.K. & Rubba, P. (1978). The myth of the absolute truth. The Science Teacher, 45(1), 29–30.

Hyna, A. (2001). Dějiny vědy a techniky ve výuce učitele historie. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 8. 17. a 18. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 170 (97–105). Praha: NTM.

Jenkins, E.W. (2014). E. J. Holmyard and the historical approach to science teaching. In M. R. Matthews (Ed.), International handbook of research in history, philosophy and science teaching (2381–2432). Dordrecht: Springer.

Jílek, T. & Mach, P. (2002). K výuce dějin vědy a techniky na základních a středních školách. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 9. 19. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 175 (63–64). Praha: NTM.

Karpenko, V. (1997). Výuka dějin chemie na vysokých školách. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 3. Rozpravy NTM 145 (121–125). Praha: NTM.

Klopfer, L.E. & Cooley, W.W. (1963). The history of science cases for high schools in the development of students’ undestanding of science and scientists. Journal of Research in Science Teaching, 1(1), 33–47. Dostupné z https://doi.org/10.1002/tea.3660010112

Leite, L. (2002). History of science in science education: Development and validation of a checklist for analysing the historical content of science textbooks. Science & Education, 11(4), 333–359. Dostupné z https://doi.org/10.1023/A:1016063432662

Lederman, N.G. (1992). Students’ and teachers’ conceptions of the nature of science: A review of the research. Journal of Research in Science Teaching, 29(4), 331–359. Dostupné z https://doi.org/10.1002/tea.3660290404

Matthews, M.R. (2011). Teaching the philosophical and worldview components of science — some considerations. In P.V. Kokkotas, K. S. Malamitsa & A.A. Rizzaki (Eds.), Adapting historical knowledge production to the classroom (3–16). Rotterdam: Sense Publishers.

McComas, W. F. (2014a). History of science and the future of science education. A typology of approaches to history of science in science instruction. In P.V. Kokkotas, K. S. Malamitsa & A. A. Rizzaki (Eds.), Adapting historical knowledge production to the classroom (37–55). Rotterdam: Sense Publishers.

McComas, W. F. (2014b). Nature of science in the science curriculum and in teacher education programs in the United States. In M.R. Matthews (Ed.), International handbook of research in history, philosophy and science teaching (1993–2023). Dordrecht: Springer.

Metz, D. (2014). The history and philosophy of science in science curricula and teacher education in Canada. In M.R. Matthews (Ed.), International Handbook of research in history, philosophy and science teaching (2025–2043). Dordrecht: Springer.

Monk, M. & Osborne, J. (1997). Placing the history and philosophy of science on the curriculum: A model for the development of pedagogy. Science Education, 81(4), 405–424. Dostupné z https://doi.org/10.1002/(SICI)1098-237X(199707)81:4<405::AIDSCE3>3.0.CO;2-G

Potůček, J. (1998). Historie matematiky a školská matematika. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 5. 15. a 16. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 157 (59–65). Praha: NTM.

Poupová, J. (2018). Výuka o vědě a jejích dějinách: Česko versus Západ. Orbis scholae, 12(1), 1–17. Dostupné z https://doi.org/10.14712/23363177.2018.281

Rasmussen, C. S. (2007). The history of science as a tool to identify and confront pseudo-science. Journal of Chemical Education, 84(6), 949–951. Dostupné z https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/ed084p949

Rozhoň, V. (2002). Pár poznámek k problematice výuky dějin vědy a techniky na SŠ. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 9. 19. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 175 (65). Praha: NTM.

Rudge, D.W. & Howe, E. M. (2009). An explicit and reflective approach to the use of history to promote understanding of the nature of science. Science & Education, 18(5), 561–580. Dostupné z https://doi.org/10.1007/s11191-007-9088-4

Sjøberg, S. & Schreiner, C. (2010). The ROSE project: An overview and key findings. Dostupné z http://roseproject.no/network/countries/norway/eng/nor-Sjoberg-Schreineroverview-2010.pdf

Strouhal, E. (1998). Poučení z dějin medicíny neuškodí. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 5. 15. a 16. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 157 (84). Praha: NTM.

Šindelář, J. (2001). Výuka dějin veterinární medicíny v ČR a v zahraničí. In J. Folta (Ed.), Dějiny vědy a techniky 8. 17. a 18. seminář pro vyučující dějinám věd a techniky. Rozpravy NTM 170 (117–118). Praha: NTM.

Walker, R. (1993). Historical Science Experiments on File. New York: Fact on File, Inc.

Wang, H.A. & Marsh, D. D. (2002). Science instruction with a humanistic twist: Teachers’ perception and practice in using the history of science in their classrooms. Science & Education, 11(2), 169–189. Dostupné z https://doi.org/10.1023/A:1014455918130

Wieder, W. (2006). Science as story communitating the nature of science through historical perspectives on science. American Biology Teacher, 68(4), 200–205. Dostupné z https://doi.org/10.1662/0002-7685(2006)68[200:SASCTN]2.0.CO;2