Development of Science Reasoning Abilities Through Science Education
PDF (Čeština)

How to Cite

Hejnová, E., & Hejna, D. (2016). Development of Science Reasoning Abilities Through Science Education. Scientia in Educatione, 7(2), 2-17. https://doi.org/10.14712/18047106.341

Abstract

The survey study presents a structure of the skills that help pupils develop science reasoning abilities. In the first part of the study, the starting points are given, showing that the overall intellectual development of a child can be improved by a specific approach towards the school instruction of natural sciences, one which emphasises the development of metaßcognitive competences. The second part of the study elaborates on thirteen science proces skills designed to foster the development of pupils’ science reasoning abilities. These skills are divided into basic science process skills and integrated science process skills. Some examples of teaching activities are presented in order to specify each of the skills; these activities are practically applicable in everyday teaching. The proposed structure of science process skills and the presented activities can be used as the starting point for the creation of other activities that will help pupils to develop their science reasoning abilities
https://doi.org/10.14712/18047106.341
PDF (Čeština)

References

Adey, P. (1999). The Science of Thinking, and Science for Thinking: A Description of Cognitive Acceleration through Science Education (CASE). Innodata Monographs 2. Ženeva: International Bureau of Education. Dostupné

z http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user upload/archive/Publications/innodata/inno02.pdf

Anděl, J. (1978). Matematická statistika. Praha: SNTL.

Armstrong, T. et al. (2008). Discovering Science 7. Toronto: McGraw-Hill Ryerson.

Bělecký, Z. (2010). Vzdělávací strategie 7. Dostupné z http://www.ucitelske-listy.cz/2010/01/zdenek-belecky-serial-vzdelavaci 09.html

Berg, E. (2013). The PCK of Laboratory Teaching: Turning Manipulation of Equipment into Manipulation of Ideas. Sciencia in educatione, 4(2), 74–92.

ČŠI – Česká školní inspekce. Hlavní zjištění PISA 2012. Dostupné z http://www.csicr.cz/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni/PISA/Hlavni-zjisteni-PISA-2012/

Dvořák, L. et al. (2008). Lze učit fyziku zajímavěji a lépe? Praha: Matfyzpress.

Dvořák, L., Kekule, M. & Žák, V. (2012). Výzkum v oblasti fyzikálního vzdělávání – co, proč a jak. Československý časopis pro fyziku, 62(56), 325–330.

Dvořáková, I. (2011). Vědecké myšlení žáků – jak ho lze rozvíjet a testovat. In M. Randa (Ed.), Moderní trendy v přípravě učitelů 5. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni. [CD-ROM]. Dostupné z http://kdf.mff.cuni.cz/lide/dvorakova/Plzen prispevek Dvorakova.pdf

Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.

Fenclová, J. et al. (1984a). K perspektivám fyzikálního vzdělávání v didaktickém systému přírodních věd. Praha: Academia.

Fenclová, J. (1984b). Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky: cvičení z didaktiky fyziky.Praha: SPN.

Gagné, R. M. (1975). Podmínky učení.Praha: SPN. Han, J. (2013). Scientific Reasoning: Research, Development, and Assessment [Disertační práce]. Ohio: The Ohio State University.

Hejnová, E. (2004). Evaluace výsledků fyzikálního vzdělávání na základních školách [Disertační práce]. Praha: MFF UK.

Hejnová, E. et al. (2009). Měření fyzikálních veličin (CD). Praha: Prometheus.

Hejnová, E. et al. (2011). Vlastnosti látek a těles (CD). Praha: Prometheus.

Hejnová, E., Kolářová, K. & Hotová, I. (2015). Inspirace pro badatelsky orientovanou výuku. In R. Seifert (Ed.), Jak získat žáky pro fyziku 2? Praha: JČMF. [CD-ROM]

Janoušková, S., Hubáčková, L., Pumpr, V. & Maršák, J. (2014). Přírodovědná gramotnost v preprimárním a raném období primárního vzdělávání jako prostředek zvýšení zájmu o studium přírodovědných a technických oborů. Sciencia in educatione, 5(1), 36–49.

Jinks, J. (1997). The Science Processes. Dostupné z http://my.ilstu.edu/ â¼jdpeter/THE%20SCIENCE%20PROCESSES.htm

Kekule, M. & Žák, V. (2010). Postoje žáků k výuce fyziky v České republice – vybrané výsledky. Sciencia in educatione, 1(1), 51–71.

Koenig, J. A. (Ed.). (2011). Assessing 21st century skills. Washington: National Academies Press. Dostupné z http://www.nap.edu/catalog.php?record id=13215

Kol. (2013). Průvodce pro učitele badatelsky orientovaným vyučováním. Praha: Sdružení Tereza. Dostupné z http://www.zsmltu.cz/dum/BOV/BOV/DATA/01_PRUVODCE_PRO_UCITELE/00 PR%D9VODCE CELA KNIHA/01_Pruvodce_pro_ucitele.pdf

Koukolík, F. (2013). O mozku, vědomí a sebeuvědomování. Praha: Karolinum.

Kratochvíl, M. (2006). Jean Piaget – filosof a psycholog (uvedení do genetické epistemologie).Opava:Triton.

Krykorková, H. & Chvál, M. (2001). Rozvoj metakognice – cesta k hodnotnějšímu poznání. Pedagogika, 51(2), 185–196.

Krykorková, H. (2008). Kognitivní svébytnost, teoretická východiska a okolnost jejího rozvíjení. Pedagogika, 58(2), 140–155.

Kuhn, T. S. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikúmené.

Minárechová, M. (2014). História induktívného prístupu v prírodovednom vzdelávaní v USA a jeho súčasná reï¬exia na Slovensku. Scientia in educatione, 5(1), 2–19.

Ogborn, J. (2012). Curriculum Development in Physics: Not Quite So Fast! Scientia in educatione, 3(2), 3–15.

Padilla, J. (1990). The Science Process Skills. Dostupné z https://www.narst.org/publications/research/skill.cfm

Papáček, M. (2010a). Badatelsky orientované přírodovědné vyučování – cesta pro biologické vzdělávání generací Y, Z a alfa? Scientia in educatione, 1(1), 33–49.

Papáček, M. (2010b). Limity a šance zavádění badatelsky orientovaného vyučování přírodopisu a biologie v České republice. In M. Papáček (Ed.), Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované učení. DiBi 2010 (145–162). České Budějovice: Jihočeská univerzita.

Piaget, J. (1999). Psychologie inteligence. Praha: Portál.

PISA (1999). Měření vědomostí a dovedností – Nová koncepce hodnocení žáků. Praha: ÚIV. Dostupné z http://www.csicr.cz/getattachment/cz/O-nas/Mezinarodni-setreni-archiv/PISA/PISA-2000/Mereni-vedomosti-a-dovednosti-publikace.pdf

Popper, K. R. (1997). Logika vědeckého výzkumu. Praha: Oikúmené.

Průcha, J., Walterová, E. & Mareš, J. (2009). Pedagogický slovník. Praha: Portál.

Richterek, L. (2008). Filozofické problémy přírodních věd. Olomouc: UPOL. Dostupné z http://esfmoduly.upol.cz/publikace/fppv.pdf

Rojko, M. (1995). Fyzika kolem nás. Fyzika I pro základní a občanskou školu. Praha: Scientia.

Shayer, M. & Adey, P. S. (1993). Accelerating the development of formal thinking in middle and high school students IV: three years after a two-year intervention. Journal of Research in Science Teaching, 30(4), 351–366.

Straková, J. (2010). Pedagogické činnosti českých učitelů v mezinárodním srovnání. Pedagogika, 60(3–4), 81–96.

Stuchlíková, I. & Mareš, J. (2014). Rozvoj metakognitivních kompetencí žáků – otevřený úkol. Pedagogika, 64(3), 267–269.

Trna, J. (1998). Diagnostika dovedností žáků ve výuce fyziky [Habilitační práce]. Brno: PF MU.