Abstract
The study explored the way in which the topic Algae was presented in eight Natural History textbooks. The aim of the research was to find professional flaws in the curriculum dealing with Algae. The study deployed the content analysis method (Gavora, 2010, 2015). The identified flaws were divided into two categories – misclassification of Algae within the system of organisms and other professional flaws. These study identified 4 types of misclassification of Algae within the system of organisms and 61 other professional mistakes in total. The subsequent discussion compares the results of this study with the findings of other authors. The resulting synthesis is used by way of identifying the potential impact of the misinformation on the education of pupils. The article is supplemented by an appendix detailing the professional accuracy of the identified mistakes.References
Adl, S.M., Simpson, A.G.B., Lane, C.E., Lukeš, J., Bass, D., Bowser, S. S., Brown, M.W., Burki, F., Dunthorn, M., Hampl, V., Heiss, A., Hoppenrath, M., Lara, E., Le Gall, L., Lynn, D.H., Mcmanus, H., Mitchell, E.A.D., Mozley-Stanridge, S. E.,
Parfrey, L.W., Pawlowski, J., Rueckert, S., Shadwick, L., Schoch, C. L., Smirnov, A. & Spiegel, F.W. (2012). The revised classification of eukaryotes. Journal of Eukaryotic
Microbiology, 59(5), 429–104.
Aimbola, O. & Baba, S. (1996). Misconceptions & alternative conceptions in science textbooks: The role teachers as filters. The American Biology teacher, 8, 14–19.
Ambrožová, J. (1999). Acidifikace šumavských jezer – Černého a Čertova. Vodní hospodářství, 49(6), 117–119.
Baldauf, S. L., Roger, A. J., Wenk-Siefert, I. & Doolittle, W. F. (2000). A kingdom-level phylogeny of eukaryotes based on combined protein data. Science, 90(5493), 972–977.
Case, E. (2008). Teaching taxonomy: How many kingdoms? The American Biology Teacher, 70(8), 472–477.
Cavalier-Smith, T. (1981). Eukaryote kingdoms: Seven or nine? BioSystems, 14(3–4), 461–481.
Cavalier-Smith, T. (1986). The kingdom Chromista: origin and systematics. In F. E. Round & D. J. Chapman (Eds.), Progress in Phycological Research (309–347). Bristol: Biopress.
Cavalier-Smith, T. (1998). A revised six-kingdoms system of life. Biological Reviews,
(3), 203–266.
Cyrus, Z. & Hindák, F. (1978). Euglenophyceae – červenoočká (euglény). In F. Hindák (Ed.), Sladkovodné riasy (651–692). Bratislava: SPN.
Čabradová, V., Hasch, F., Sejpka, J. & Vaněčková, I. (2003). Přírodopis pro 6. ročník základní školy a primu víceletého gymnázia. Plzeň: Fraus.
Černík, V., Hamerská, M., Martinec, Z. & Vaněk, J. (2007). Přírodopis 6 pro základní školy: Zoologie a botanika. Praha: SPN.
Červenková, I. (2011). Užívání učebnic v činnostech žáků na 2. stupni ZŠ [Disertační práce]. Olomouc: UP.
Dobroruka, L. J., Cílek, V., Hasch, F. & Storchová, Z. (1999). Přírodopis I pro 6. ročník ZŠ. Praha: Scientia.
Donaldson, A. M. & Whitton, B. A. (2004). Teaching Alage, „Algae are not plants anymore! . In A.R. Taylor (Eds.), The Phycologist. The Newsletter of the British
Phycological Society, 66, 10–11.
Dostál, P. (1998). K některým omylům a rozporům ve výkladu biologických poznatků. Biologie, chemie, zeměpis, 7(3), 97–99.
Dvořáková, R. M. & Absolonová, K. (2017). Vznik a vývoj člověka. Živa, 65(1), 26–28.
Ettl, H. (1983). Chlorophyta I, Phytomonadina. In H. Ettl, J. Gerloff, H. Heynig & D. Mollenhauer (Eds.), Süßwasserflora von Mitteleuropa (1–807). Stuttgart, New York: Gustav Fisher Verlag.
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Gavora, P. (2015). Obsahová analýza v pedagogickom výskume: Pohľad na jej súčasné podoby. Pedagogická orientace, 25(3), 345–371.
Granéli, E. & Turner, J.T. (2002). Top-down regulation in ctenophore-copepod-ciliate-diatom-phytoflagellate communities in coastal waters: a mesocosm study. Marine ecology progress series, 239, 57–68.
Guiry, M. D. & Guiry, G.M. (2017a). AlgaeBase, World-wide electronic publication. Dostupné z http://www.algaebase.org
Guiry, M. D. & Guiry, G.M. (2017b). AlgaeBase, World-wide electronic publication. Cladophora Kützing, 1843, nom. cons. Dostupné z
http://www.algaebase.org/search/genus/detail/?genus id=v1e7ff6da161a9cd4&sk=0
Hedbávná, H. (2008). Přírodopis 2. díl: Botanika. Brno: Nová škola. Hendl, J. (2005). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hindák, F. (Ed.). (1978). Sladkovodné riasy. Bratislava: SPN.
Hvězdová, K. (2018). Představy žáků o řasách: výzkum v rámci modelu didaktické rekonstrukce [Diplomová práce]. Brno: MU.
Dostupné z https://is.muni.cz/th/371241/pedf m/Diplomova prace.pdf?info=1;zpet=%2Fvyhledavani%2F%3Fsearch%3DP%C5%99edstavy%20%C5%BE%C3%A1k
%C5%AF%20o%20%C5%99as%C3%A1ch%20agenda:th%26start%3D1
Juráň, J. & Kaštovský, J. (2016). Nový pohled na systém řas a jak ho učit? Živa, 4(6), 299–301.
Jurčák, J. & Froněk, J. (2004). Přírodopis 6. Olomouc: Prodos.
Kalina, T. & Váňa, J. (2005). Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. Praha: Karolinum.
Kaštovský, J. & Hauer, T. (2017a). Sinice a řasy.cz. Dostupné z http://www.sinicearasy.cz/
Kaštovský, J. & Hauer, T. (2017b). Sinice a řasy.cz, Oddělení Cyanobacteria. Dostupné z http://www.sinicearasy.cz/134/Cyanobacteria
Kaštovský, J. & Hauer, T. (2017c). Sinice a řasy.cz, Třída Bacillariophyceae. Dostupné z http://www.sinicearasy.cz/134/Bacillariophyceae
Kaštovský, J. & Hauer, T. (2017d). Sinice a řasy.cz, Třída Trebouxiophyceae. Dostupné z http://www.sinicearasy.cz/134/Trebouxiophyceae
Kaštovský, J. & Hauer, T. (2017e). Sinice a řasy.cz, Třída Ulvophyceae. Dostupné z http://www.sinicearasy.cz/134/Ulvophyceae
Kaštovský, J. & Juráň, J. (2016). Evoluce sinic a řas v moderním pojetí. Živa, 64(6), CXXXIII–CXXXVI.
Kaufnerová, V. & Vágnerová, P. (2013). Sinice a řasy v učebnicích pro základní a střední školy. Arnica, (3)1–2, 9–18.
Keeling, P., Leander, B. S. & Simpson, A. (2009). Eukaryota: Organisms with nucleated cells. Dostupné z http://tolweb.org/Eukaryotes/3
Knecht, P. (2007). Didaktická transformace anebo od „Didaktického zjednodušení k „Didaktické rekonstrukci. Orbis scholae, 1(1), 67–81.
Knox, G.A. (2000). The Ecology of Seashores. New Brunswick: CRC Press.
Kvasničková, D., Jeník, J., Pecina, P., Froněk, J. & Cais, J. (2002). Ekologický přírodopis pro 6. ročník základní školy a nižší ročníky víceletých gymnázií. Praha: Fortuna.
Lukavský, J. (2014). Barevný sníh. Botanika, 2(1), 3–4. Dostupné z http://www.ibot.cas.cz/botanika/casopis BOTANIKA 2014 1 Barevnysnih.
html
Macháček, T., Mikešová, K., Turjanicová, L. & Hampl, V. (2016). Proměny vyšší systematiky eukaryot a její odraz ve středoškolské biologii. Živa, 64(1), 27–30.
Maleninský, M., Smrž, J. & Škoda, B. (2004). Přírodopis pro 6. ročník, Botanika 1, Zoologie 1. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti.
Mikk, J. (2007). Učebnice: budoucnost národa. In J. Maňák & P. Knecht (Eds.), Hodnocení učebnic (11–22). Brno: Paido.
Musilová, Z. (2016). Skrytá rozmanitost pod vodní hladinou: evoluce druhově nejbohatší skupiny obratlovců. Živa, 64(4), 175–178.
Musilová, E. & Konětopský, A. (2007). Přírodopis 1. díl: Úvod do učiva přírodopisu. Brno: Nová škola.
Nedbalová, L. & Lukavský, J. (2007). Když sníh zčervená, aneb co (ne)víme o sněžných řasách. Živa, 55(3), 104–107.
Nogová, M. (2008). Hodnotenie kvality učebníc v súlade s novým kurikulom. In P. Knecht & T. Janík (Eds.), Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu (37–51). Brno:
Paido.
Nolčová, L. & Vágnerová, P. (2016). Zajímavá a motivující výuka řas a sinic na základních a středních školách. Arnica, 5(1–2), 32–38.
Průcha, J. (1998). Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Brno: Paido.
Průcha, J. (2009). Moderní pedagogika. Praha: Portál.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. (2016). Praha: VÚP. Dostupné z http://www.nuv.cz/uploads/RVP ZV 2016.pdf
Rosypal, S. (Ed.). (1992). Fylogeneze, systém a biologie organismů. Praha: SPN.
Simpson, A. G. B. & Roger, A. J. (2004). The real „kingdoms of Eukaryotes. Current Biology, 14(8), 693–696.
Skalková, J. (2006). K některým aktuálním problémům všeobecného vzdělání v kontextu učící se a globalizující se společnosti. Pedagogická orientace 16(1), 2–17.
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika. Praha: Grada.
Šebková, K. (2016). Implementace nového systému krytosemenných rostlin do vzdělávání žáků středních škol. Biologie–Chemie–Zeměpis, 25(4), 177–187.
Šmarda, J. (2009). O sinicích. Universitas, 42(1), 3–10.
Štech, M. (2016). Jak přenést příběh cévnatých rostlin do středoškolské biologie. Živa, 64(2), 70–75.
Vilímová, J. (2016). Zajímavé změny v chápání fylogeneze a systému živočichů. Živa, 64(3), 125–128.
Vinter, V. (2011a). K některým nepřesnostem a omylům v učivu biologie rostlin na gymnáziích a středních školách (1). Biologie–Chemie–Zeměpis, 20(2), 61–63.
Vinter, V. (2011b). K některým nepřesnostem a omylům v učivu biologie rostlin na gymnáziích a středních školách (2). Biologie–Chemie–Zeměpis, 20(3), 117–120.
Víden, I. (2005). Chemie ovzduší. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze.
Vrtiška, O. (2014). Miliarda let nudy před velkým nadechnutím. Dostupné z http://vesmir.cz/2014/11/15/miliarda-let-nudy-pred-velkym-nadechnutim/