Úloha s výběrem odpovědi v soutěži Matematický klokan - příležitost pro rozvíjení kompetencí žáka?

Autoři

  • Eva Nováková PdF MU

Abstrakt

Zamýšlíme se nad možnostmi, které nabízí řešení úloh ze soutěže Matematický klokan k rozvíjení kompetencí žáků základní školy. Úlohy mohou být využity v běžné výuce matematiky, ale také při individuální práci s nadanými žáky. Vybrané slovní úlohy z minulých ročníků soutěže v kategorii Klokánek pro žáky 4. a 5. ročníku jsou doplněny ukázkami  žákovských řešení.

Reference

(1) Belz, H. & Siegrist, M. (2001). Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál.

(2) Blažková, R. & Vaňurová, M. (2013). Komunikační bariéry žáků při řešení slovních úloh. In Tomková, B. & Mokriš, M. (eds.). Matematika v primárnej škole: rôzné cesty, rovnaké ciele, (38 - 43). Prešov: Prešovská univerzita.

(3) Budínová, I. (2016). Aritmetické postupy v algebraických úlohách používané nadanými dětmi na 1. stupni ZŠ. Svět nadání, 5 (2), 11 - 42.

(4) Hejný, M. et al. (2013). Čtenářské, matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění šetření TIMSS a PIRLS 2011. Praha: ČŠI.

(5) Nováková, E. (2015). K dovednosti žáků primární školy predikovat svou úspěšnost při řešení nestandardních úloh. Magister: Reflexe primárního a preprimárního vzdělávání ve výzkumu. 3 (2), 33-51.

(6) Nováková, E. (2016). Analýza úloh ze soutěže Matematický klokan a jejich řešení žáky základní školy. Brno: Masarykova univerzita.

(7) Nováková, E. (2017). Řešení nestandardních úloh v matematických soutěžích - jedna z cest ke změně vztahu žáků k matematice. In K. Bártek & R. Dofková et al., Reflexe vzdělávacích potřeb učitelů matematiky jako východisko jejich profesního vývoje (128-153). Olomouc: Univerzita Palackého.

(8) Rendl, M. & Vondrová, N. et al. (2013). Kritická místa matematiky na základní škole očima učitelů. Praha: Univerzita Karlova.

Publikováno

2018-11-11

Jak citovat

Nováková, E. (2018). Úloha s výběrem odpovědi v soutěži Matematický klokan - příležitost pro rozvíjení kompetencí žáka?. Učitel Matematiky, 26(3). Získáno z https://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/1177

Číslo

Sekce

Původní odborné články