Problematická místa studentů učitelství 1. stupně ZŠ při řešení slovních úloh

Autoři

  • Jitka Panáčová Katedra matematikyPedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně

Klíčová slova:

jednoduchá slovní úloha, matematizace, grafické znázornění, učitel 1. st. ZŠ, složená slovní úloha

Abstrakt

Mnoho českých i zahraničních výzkumníků považuje téma slovních úloh za kritický moment ve výuce matematiky na 1. i 2. stupni ZŠ. V souvislosti s touto skutečností vzniklo široké spektrum odborných publikací zaměřených na zdroje potíží, s nimiž  se žáci potýkají při řešení slovních úloh. Některé publikace spatřují jako problematické místo při řešení slovních úloh vlastní žákovské grafické znázornění situace ve slovní úloze. V návaznosti na výsledky zmíněných výzkumů představuje tento článek studii vycházející z průzkumu, který se zaměřil na způsoby grafického znázornění slovních úloh studenty 4. ročníku učitelství 1. stupně ZŠ. Cílem článku je představit výsledky průzkumu, které odhalují kritická místa popsané skupiny studentů při tvorbě optimálního grafického záznamu zadané situace ve slovní úloze. Lze očekávat, že tyto mezery by mohly být v budoucnu další příčinou chyb a problémů samotných žáků při řešení slovních úloh. Tato studie by se mohla stát užitečným zdrojem inspirace pro studenty učitelství 1. stupně ZŠ i učitele na 1. stupni ZŠ v popsané oblasti.

Biografie autora

Jitka Panáčová, Katedra matematikyPedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně

Odborný asistent

Katedra matematiky PdF MU v Brně

Publikováno

2025-05-26

Jak citovat

Panáčová, J. (2025). Problematická místa studentů učitelství 1. stupně ZŠ při řešení slovních úloh. Učitel Matematiky, 32(4), 194–216. Získáno z https://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/4518

Číslo

Sekce

Původní odborné články