Albína Dratvová a reforma filosofické propedeutiky v meziválečném Československu

Autoři

  • Pavlína Tomášová Přírodovědecká fakulta UK, katedra filosofie a dějin přírodních věd

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4819

Klíčová slova:

Albína Dratvová, filosofická propedeutika, školské reformy, osnovy, učebnice, meziválečné Československo

Abstrakt

Cílem studie je popsat koncepci výuky filosofické propedeutiky na středních školách v pedagogických návrzích Albíny Dratvové a analyzovat její vliv na vývoj filosofického vzdělávání. Studie se zaměřuje na reformní úsilí Dratvové v oblasti filosofické propedeutiky, které představovalo významný příspěvek k modernizaci výuky filosofie v meziválečném Československu. Dratvová usilovala o přiblížení filosofického myšlení ve výuce prostřednictvím důrazu na aktivní účast studentů a interdisciplinaritu. Byla autorkou propedeutických učebnic, podle nichž na přelomu dvacátých a třicátých let 20. století vyučovala filosofii většina pedagogů československých středních škol. Studie ukazuje, jak Dratvová usilovala o vyvážení teoretických a praktických aspektů výuky a jak její přístupy reagovaly na dobové reformní tendence. Text analyzuje Dratvové klíčové pedagogické a metodologické návrhy, přičemž je zasazuje do širšího kontextu meziválečných reformních snah. Současně se zaměřuje na dobovou recepci její práce a kritické ohlasy, které reflektují napětí mezi konzervativními a progresivními přístupy k výuce filosofie.

Reference

Dratvová, A. (1927a). Filosofická propedeutika pro gymnasia, reálná gymnasia a reformní reálná gymnasia: I. Psychologie. Praha: Česká grafická unie.

Dratvová, A. (1927b). Filosofická propedeutika pro gymnasia, reálná gymnasia a reformní reálná gymnasia: II. Logika. Praha: Česká grafická unie.

Dratvová, A. (1928a). Filosofická propedeutika. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 8(4), 248-254.

Dratvová, A. (1928b). Úvod do filosofie pro reálky a reformní reálná gymnasia. Praha: Profesorské nakladatelství a knihkupectví.

Dratvová, A. (1929). Středoškolské učebnice Krejčího. In Sborník ku poctě Františka Krejčího: Práce a vzpomínky jeho žáků a přátel (s. 165-169). Praha: Čin.

Dratvová, A. (1933). Reforma vyučování filosofické propedeutice. In A. Dratvová, J. B.

Kozák, J. L. Fischer (Eds.), Filosofie a školy (s. 29-49). Praha: Čin.

Dratvová, A. (1936a). Filosofie na českých středních školách. Česká mysl, 32(3-4), 145-173.

Dratvová, A. (1936b). Filosofie pro nejvyšší třídu středních škol. Praha: Československá grafická unie.

Dratvová, A. (1946). Nové osnovy filosofické propedeutiky. Svobodné noviny, 2, 16. května.

Dratvová, A. (2008). Deník 1921-1969: Scientific diary. Praha: Academia.

Drtina, F. (1932). Universita a učitelstvo: Soubor statí. Praha: Jan Laichter.

Fischer, J. L. (1933). Filosofie v reformě střední školy. In A. Dratvová, J. B. Kozák, J. L. Fischer (Eds.), Filosofie a školy (s. 49-98). Praha: Čin.

Havlíková, L. (2016). Střední školy v době první republiky. (Diplomová práce). Masarykova univerzita, Brno.

Hejduk, T. (2011). Úvod do filosofie: Studijní texty pro pedagogy. Univerzita Pardubice.

Hejduk, T. (2012). Idea university na střední škole. Pedagogika, 62(3), 339-345.

Hendrich, J. (1925). Filosofická propedeutika. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 6(2-3), 64-67.

Hrubý, V. (1938). K diskusi o úvodu do filosofie na středních školách. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 18(3), 158-160.

Kádner, O. (1925). Základy obecné pedagogiky. Praha: Unie.

Krejčí, F. (1921). Logika. Praha: I. L. Kober.

Landerer, Ch. (2009). Výuka logiky a psychologie na rakouských gymnáziích: Zimmermann, Linder a jejich následný vliv. Filosofický časopis, 57(4), 555-577.

Ministerstvo školství a národní osvěty. (1919). Věstník Ministerstva školství a národní osvěty, 1(8). Praha: Ministerstvo školství a národní osvěty.

Materna, M. (1936). [Recenze na učebnici Filosofie pro nejvyšší třídu středních škol]. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 17(1).

MÚA AV ČR. (n.d.). Fond Albína Dratvová. Masarykův ústav a Archiv AV ČR.

Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.

Popelová, J. (1937). Soumrak filosofické propedeutiky na střední škole. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 18(2), 101-107.

Tardy, V. (1936). [Recenze na učebnici Filosofie pro nejvyšší třídu středních škol]. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 17(1).

Tomášová, P. (2023). Biografie Albíny Dratvové (1891-1969), první docentky Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Dějiny věd a techniky, 56(3), 136-156.

https://doi.org/10.70391/7e7.3.c

Vrána, J. (1938). Vítězí stránka lepší. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 18(3), 162-166.

Další soubory

Publikováno

2025-07-05

Číslo

Sekce

Studie – historická