Albína Dratvová and the Reform of Philosophical Propedeutics in Interwar Czechoslovakia
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2025.4819Keywords:
Albína Dratvová, philosophical propaedeutics, school reforms, curricula, textbooks, interwar CzechoslovakiaAbstract
The aim of the study is to describe the concept of teaching philosophical propaedeutics in secondary schools as outlined in the pedagogical proposals of Albína Dratvová and to analyse her influence on the development of philosophical education. The study focuses on Dratvová’s reform efforts in the field of philosophical propaedeutics, which represented a significant contribution to the modernization of philosophy teaching in interwar Czechoslovakia. Dratvová sought to make philosophical thinking more accessible to students by emphasizing active participation in teaching and interdisciplinarity. She authored propaedeutic textbooks that were used by the majority of students in Czechoslovak secondary schools at the turn of the 1920s and 1930s. The study highlights how Dratvová aimed to balance theoretical and practical aspects of teaching and how her approaches responded to contemporary reform trends. The text analyses her key pedagogical and methodological proposals, situating them within the broader context of interwar reform efforts. It also focuses on the reception of her work at the time, including critical responses that reflect the tension between conservative and progressive approaches to philosophy education.
References
Dratvová, A. (1927a). Filosofická propedeutika pro gymnasia, reálná gymnasia a reformní reálná gymnasia: I. Psychologie. Praha: Česká grafická unie.
Dratvová, A. (1927b). Filosofická propedeutika pro gymnasia, reálná gymnasia a reformní reálná gymnasia: II. Logika. Praha: Česká grafická unie.
Dratvová, A. (1928a). Filosofická propedeutika. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 8(4), 248-254.
Dratvová, A. (1928b). Úvod do filosofie pro reálky a reformní reálná gymnasia. Praha: Profesorské nakladatelství a knihkupectví.
Dratvová, A. (1929). Středoškolské učebnice Krejčího. In Sborník ku poctě Františka Krejčího: Práce a vzpomínky jeho žáků a přátel (s. 165-169). Praha: Čin.
Dratvová, A. (1933). Reforma vyučování filosofické propedeutice. In A. Dratvová, J. B.
Kozák, J. L. Fischer (Eds.), Filosofie a školy (s. 29-49). Praha: Čin.
Dratvová, A. (1936a). Filosofie na českých středních školách. Česká mysl, 32(3-4), 145-173.
Dratvová, A. (1936b). Filosofie pro nejvyšší třídu středních škol. Praha: Československá grafická unie.
Dratvová, A. (1946). Nové osnovy filosofické propedeutiky. Svobodné noviny, 2, 16. května.
Dratvová, A. (2008). Deník 1921-1969: Scientific diary. Praha: Academia.
Drtina, F. (1932). Universita a učitelstvo: Soubor statí. Praha: Jan Laichter.
Fischer, J. L. (1933). Filosofie v reformě střední školy. In A. Dratvová, J. B. Kozák, J. L. Fischer (Eds.), Filosofie a školy (s. 49-98). Praha: Čin.
Havlíková, L. (2016). Střední školy v době první republiky. (Diplomová práce). Masarykova univerzita, Brno.
Hejduk, T. (2011). Úvod do filosofie: Studijní texty pro pedagogy. Univerzita Pardubice.
Hejduk, T. (2012). Idea university na střední škole. Pedagogika, 62(3), 339-345.
Hendrich, J. (1925). Filosofická propedeutika. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 6(2-3), 64-67.
Hrubý, V. (1938). K diskusi o úvodu do filosofie na středních školách. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 18(3), 158-160.
Kádner, O. (1925). Základy obecné pedagogiky. Praha: Unie.
Krejčí, F. (1921). Logika. Praha: I. L. Kober.
Landerer, Ch. (2009). Výuka logiky a psychologie na rakouských gymnáziích: Zimmermann, Linder a jejich následný vliv. Filosofický časopis, 57(4), 555-577.
Ministerstvo školství a národní osvěty. (1919). Věstník Ministerstva školství a národní osvěty, 1(8). Praha: Ministerstvo školství a národní osvěty.
Materna, M. (1936). [Recenze na učebnici Filosofie pro nejvyšší třídu středních škol]. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 17(1).
MÚA AV ČR. (n.d.). Fond Albína Dratvová. Masarykův ústav a Archiv AV ČR.
Novotný, Z. (2004). Jak (se) učit filosofii. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
Popelová, J. (1937). Soumrak filosofické propedeutiky na střední škole. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 18(2), 101-107.
Tardy, V. (1936). [Recenze na učebnici Filosofie pro nejvyšší třídu středních škol]. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 17(1).
Tomášová, P. (2023). Biografie Albíny Dratvové (1891-1969), první docentky Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Dějiny věd a techniky, 56(3), 136-156.
https://doi.org/10.70391/7e7.3.c
Vrána, J. (1938). Vítězí stránka lepší. Střední škola: pedagogická část Věstníku českých profesorů, 18(3), 162-166.