Pojmové zakotvení modelu spirituální gramotnosti v českém pedagogickém prostoru a možnosti její kultivace ve školním prostředí
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2022.2301Klíčová slova:
spiritualita, edukace, vztah, příroda, transcendenceAbstrakt
Studie s využitím metody pojmové analýzy zdůrazňuje téma spirituální gramotnosti (jako rozvoje specifické duchovní osobnostní kvality jedince) ve veřejném sekulárním školství. Spirituální dimenze je součástí lidského způsobu bytí a neměla by být zaměňována za religiózní vztah k posvátnému. Vyjevuje se ve čtyřech typech vztahů, přičemž první je vztahem k sobě s důrazem na schopnosti sebereflexe a kladení otázek po smyslu života. Druhý je vztahem k lidem v přátelském a láskyplném postoji. Třetí zakládá vztah k přírodě v modu spřízněnosti a citlivosti. A čtvrtý je přesahem zažívaným v údivu a úžasu při transcendenci zakoušené v transformativních prožitcích. Příspěvek závěrem upozorňuje na vybrané možnosti, jimiž lze spirituální gramotnost kultivovat ve veřejném školství s ohledem na věkové dispozice dětí a mládeže.
Reference
Abernethy, A. D., & Kim, S.-H. (2018). The spiritual transcendence index: An item response theory analysis. International Journal for the Psychology of Religion, 28(4), 240-256.
https://doi.org/10.1080/10508619.2018.1507800
Altiparmak, İ. G. (2016). The concept of curiosity in the practice of philosophy for children. Croatian Journal of Philosophy, 16(48), 361-380.
Barnes, L. L., Plotnikoff, G. A., Fox, K., & Pendleton, S. (2000). Spirituality, religion, and pediatrics: Intersecting worlds of healing. Pediatrics, 106(Suppl. 3), 899-908.
https://doi.org/10.1542/peds.106.S3.899
Benda, J. (2019). Všímavost a soucit se sebou: Proměna emocí v psychoterapii. Praha: Portál.
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
Binder, M. J. (2011). 'I saw the universe and I saw the world': Exploring spiritual literacy with young children in a primary classroom. International Journal of Children's Spirituality, 16(1), 19-35.
https://doi.org/10.1080/1364436X.2010.542132
Birks, M., Budden, L. M., Biedermann, N., Park, T., & Chapman, Y. (2017). A 'rite of passage?': Bullying experiences of nursing students in Australia. Collegian, 25(1), 45-50.
https://doi.org/10.1016/j.colegn.2017.03.005
Brown, M. (2008). Comfort zone: Model or metaphor? Australian Journal of Outdoor Education, 12(1), 3-12.
https://doi.org/10.1007/BF03401019
Brown, M., & Fraser, D. (2009). Re-evaluating risk and exploring educational alternatives. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 9(1), 61-77.
https://doi.org/10.1080/14729670902789529
Brussat, F., & Brussat, M. A. (1998). Spiritual literacy: Reading the sacred in everyday life. New York: Touchstone.
Buber, M. (1995). Já a Ty. Olomouc: Votobia.
Bullivant, S. (2018). Europe's young adults and religion: Findings from the European Social Survey (2014-16) to inform the 2018 Synod of Bishops. Twickenham, UK: Benedict XVI Centre for Religion and Society, St Mary's University.
Bunker, D. E. (1991). Spirituality and the four Jungian personality functions. Journal of Psychology & Theology, 19(1), 26-34.
https://doi.org/10.1177/009164719101900103
Cronin, P., Ryan, F., & Coughlan, M. (2010). Concept analysis in healthcare research. International Journal of Therapy & Rehabilitation, 17(2), 62-68.
https://doi.org/10.12968/ijtr.2010.17.2.46331
Csikszentmihalyi, M., & Csikszentmihalyi, I. S. (Eds.). (1992). Optimal experience: Psychological studies of flow in consciousness. New York, N.Y.: Cambridge University Press.
Dhar, N., Chaturvedi, S., & Nandan, D. (2013). Spiritual health, the fourth dimension: A public health perspective. WHO South-East Asia Journal of Public Health, 2(1), 3-5.
https://doi.org/10.4103/2224-3151.115826
PMid:28612816
Emmons, R. A. (2000). Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(1), 3-26.
https://doi.org/10.1207/S15327582IJPR1001_2
Ezealah, I. Q. (2020). The role of self-reflection in the spiritual quest to make meaning of experiences. (Dissertation). Clemson University.
Fisher, J. W. (1999). Helps to fostering students' spiritual health. International Journal of Children's Spirituality, 4(1), 29-49.
https://doi.org/10.1080/1364436990040104
Fittipaldi, S. (1998). [Review of the book Spiritual literacy: Reading the sacred in everyday life, by F. Brusset & M. A. Brusset]. Journal of Ecumenical Studies, 35(2), 295.
Frankl, V. E. (1994). Člověk hledá smysl: Úvod do logoterapie. Praha: Psychoanalytické nakladatelství J. Kocourek.
Frankl, V. E. (1997). Vůle ke smyslu: Vybrané přednášky. Brno: Cesta.
Gardner, H. (2000). A case against spiritual intelligence. The International Journal for the Psychology of Religion, 10(1), 27-34.
https://doi.org/10.1207/S15327582IJPR1001_3
Gellel, A.-M. (2018). Towards a symbol literacy approach in the education of children. International Journal of Children's Spirituality, 23(2), 109-121.
https://doi.org/10.1080/1364436X.2018.1448761
Goodliff, G. (2016). Spirituality and early childhood education and care. In M. de Souza, J. Bone& J. Watson (Eds.), Spirituality across disciplines: Research and practice (s. 67-80). Cham: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-3-319-31380-1_6
Goodman, N. (1992). Contraverting a contradiction: A note on metaphor and simile, reply to Tomas Kulka. Poetics Today, 13(4), 807-808.
https://doi.org/10.2307/1773300
Grof, S., & Grof, C. (2011). Holotropní dýchání: Nová cesta k sebeobjevování a léčení. Opava: Holos.
Hábl, J. (2017). Aby člověk neupadal v nečlověka: Komenského pedagogická humanizace jako antropologický problém. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Halama, P., & Stríženec, M. (2004). Spiritual, existential or both? Theoretical considerations on the nature of "higher" intelligences. Studia Psychologica, 46(3), 239-253.
Han, B.-C. (2016). Vyhořelá společnost. Praha: Rybka.
Hawks, S. R., Hull, M. L., Thalman, R. L., & Richins, P. M. (1995). Review of spiritual health: Definition, role, and intervention strategies in health promotion. American Journal of Health Promotion, 9(5), 371-378.
https://doi.org/10.4278/0890-1171-9.5.371
PMid:10150769
Heintzman, P. (2003). The wilderness experience and spirituality: What recent research tells us. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 74(6), 27-31.
https://doi.org/10.1080/07303084.2003.10609216
Heintzman, P. (2010). Nature-based recreation and spirituality: A complex relationship. Leisure Sciences, 32(1), 72-89.
https://doi.org/10.1080/01490400903430897
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: Obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál.
Helus, Z. (2016). Retrospektiva a perspektiva osobnostně orientovaného pojetí výchovy v teorii a praxi: Proč je osobnostní zřetel v edukaci důležitý a jak jej uplatňovat v edukaci obratu. Pedagogika, 66(1), 4-14.
Helus, Z., Kratochvílová, J., Lukášová, H., Rýdl, K., Spilková, V., & Zdražil, T. (2012). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení: Filozofická východiska a pedagogické souvislosti. Praha: Asociace waldorfských škol ČR.
Henningsgaard, J. M., & Arnau, R. C. (2008). Relationships between religiosity, spirituality, and personality: A multivariate analysis. Personality and Individual Differences, 45(8), 703-708.
https://doi.org/10.1016/j.paid.2008.07.004
Hennira, R., Merlyn, I. R. P., Latipun, L., & Iswinarti, I. (2020). Examining the moderator role of gender in the association between self-reflection and spirituality. Spiritual Psychology and Counseling, 5(3), 301-312.
https://doi.org/10.37898/spc.2020.5.3.109
Hlavní směry revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. (2022). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Dostupné z https://velke-revize-zv.rvp.cz/files.
Holmberg, Å., Jensen, P., & Vetere, A. (2021). Spirituality - a forgotten dimension? Developing spiritual literacy in family therapy practice. Journal of Family Therapy, 43(1), 78-95.
https://doi.org/10.1111/1467-6427.12298
Houskamp, B. M., Fisher, L. A., & Stuber, M. L. (2004). Spirituality in children and adolescents: Research findings and implications for clinicians and researchers. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 13(1), 221-230.
https://doi.org/10.1016/S1056-4993(03)00072-5
PMid:14723310
Hurych, E. (2019). Duchovní rozměr pohybu v sekularizující se společnosti: Celkový rámec a vybrané pohledy poutníků a běžců. Brno: Masarykova univerzita.
Hyde, B. (2005). Beyond logic - entering the realm of mystery: Hermeneutic phenomenology as a tool for reflecting on children's spirituality. International Journal of Children's Spirituality, 10(1), 31-44.
https://doi.org/10.1080/13644360500039477
Hyland, M. E., Wheeler, P., Kamble, S., & Masters, K. S. (2010). A sense of "special connection", self-transcendent values and a common factor for religious and non-religious spirituality. Archive for the Psychology of Religion, 32(3), 293-326.
https://doi.org/10.1163/157361210X533265
Chlup, O., Kubálek, J., & Uher, J. (Eds.). (1938). Pedagogická encyklopedie, I. díl. Praha: Novina.
Jastrzebski, A. K. (2021). Recent developments in understanding spirituality as exemplified by the concept of self-transcendence. Verbum Vitae, 39(2), 515-526.
https://doi.org/10.31743/vv.11875
Jirásek, I. (2013). Verticality as non-religious spirituality. Implicit Religion, 16(2), 191-201.
https://doi.org/10.1558/imre.v16i2.191
Jirásek, I. (2015). Spiritualita a zdraví: ideové podloží pro zkoumání empirických dat. Československá psychologie, 59(2), 174-186.
Jirásek, I. (2020a). Transformative experience as a change of horizon. In J. Parry & P. Allison (Eds.), Experiential learning and outdoor education: Traditions of practice and philosophical perspectives (s. 112-129). Abingdon, UK: Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780429298806-9
Jirásek, I. (2020b). Unsafe safety: The essence of challenge and experiential education as implicit religion. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 22(1), 66-76.
https://doi.org/10.1080/14729679.2020.1863824
Jirásek, I., & Hurych, E. (2018). The perception of spiritual health differences between citizens and physicians in the Czech Republic. Health Promotion International, 33(5), 858-866.
https://doi.org/10.1093/heapro/dax024
PMid:28505323
Jirásek, I., & Jirásková, M. (2013). Využití spirituálních metod ve vzdělávání: případ systemických konstelací. Paidagogos, 2013(2), 152-167.
Jirásek, I., Jirásková, M., Majewská, P., & Bolcková, M. (2017). Experiencing spiritual aspects outdoors in the winter: A case study from the Czech Republic using the method of systemic constellations. British Journal of Religious Education, 39(2), 122-148.
https://doi.org/10.1080/01416200.2014.984586
Jirásek, I., & Svoboda, J. (2015). Putování a smysl života: proměna člověka v zimní přírodě. Univerzita Palackého v Olomouci.
https://doi.org/10.5507/ftk.15.24447964
Judson, G. (2006). Curriculum spaces: Situating educational research, theory, and practice. Journal of Educational Thought, 40(3), 229-245.
Jung, C. G. (1993). Analytická psychologie: její teorie a praxe - tavistocké přednášky. Praha: Academia.
Kalenda, J. (2013). Spiritualita ve vzdělávání v postpozitivistické epistemologii. Paidagogos, 2013(2), 168-178.
Kendall, S. (1999). The role of picture books in children's spiritual development and meaning making. International Journal of Children's Spirituality, 4(1), 61-76.
https://doi.org/10.1080/1364436990040106
Kimmel, M. (2007). Racism as adolescent male rite of passage. Journal of Contemporary Ethnography, 36(2), 202-218.
https://doi.org/10.1177/0891241606298825
Kirk, D. (1992). Physical education, discourse, and ideology: Bringing the hidden curriculum into view. Quest, 44(1), 35-56.
https://doi.org/10.1080/00336297.1992.10484040
Kristjánsson, K. (2020). Flourishing as the aim of education: A neo-Aristotelian view. London: Routledge, Taylor & Francis.
https://doi.org/10.4324/9780429464898
Lipman, M. (1976). Philosophy for children. Metaphilosophy, 7(1), 17-39.
https://doi.org/10.1111/j.1467-9973.1976.tb00616.x
Lipman, M. (1993). Promoting better classroom thinking. Educational Psychology, 13(3-4), 291-304.
https://doi.org/10.1080/0144341930130307
Lipman, M. (2011). Philosophy for children: Some assumptions and implications. Ethics in Progress, 2(1), 3-16.
https://doi.org/10.14746/eip.2011.1.2
Lužný, D., & Navrátilová, J. (2001). Religion and secularisation in the Czech Republic Sociologický časopis, 9(1), 85-98.
https://doi.org/10.13060/00380288.2001.37.11.13
Machura, P. (2018). Flourishing vs. market: Towards the Aristotelian concept of education. Filozofia, 73(2), 145-157.
Manuel-Morgan, A., & Lomas, T. (2021). How atheists interpret self-transcendent experiences: An interpretative phenomenological analysis of three atheist men. International Journal of Existential Positive Psychology, 10(1), 1-18.
Martinson, D. L. (2003). Defeating the "hidden curriculum": Teaching political participation in the social studies classroom. The Clearing House, 76(3), 132-135.
https://doi.org/10.1080/00098650309601988
Maslow, A. H. (1994). Religions, values, and peak-experiences. New York, N.Y.: Penguin.
Maslow, A. H. (2014). O psychologii bytí. (Přreklad H. Antonínová). Praha: Portál.
Mata-McMahon, J. (2019). Finding connections between spirituality and play for early childhood education. International Journal of Children's Spirituality, 24(1), 44-57.
https://doi.org/10.1080/1364436X.2019.1619528
Mata-McMahon, J., Haslip, M. J., & Schein, D. L. (2019). Early childhood educators' perceptions of nurturing spirituality in secular settings. Early Child Development & Care, 189(14), 2233-2251.
https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1445734
Mata-McMahon, J., Haslip, M. J., & Schein, D. L. (2020). Connections, virtues, and meaning-making: How early childhood educators describe children's spirituality. Early Childhood Education Journal, 48(5), 657-669.
https://doi.org/10.1007/s10643-020-01026-8
Mayes, C. (2001). Cultivating spiritual reflectivity in teachers. Teacher Education Quarterly, 28(2), 5-22.
https://doi.org/10.1080/13603120110101811
McVittie, E., & Smalley, P. M. (2013). The use of visualisations to develop the aesthetic aspects of spiritual literacy. International Journal of Children's Spirituality, 18(2), 200-213.
https://doi.org/10.1080/1364436X.2013.796308
Miller, J. P. (1999). Education and the soul: Toward a spiritual curriculum. Albany, NY: State University of New York.
Miller, J. P. (2016). Equinox: Portrait of a holistic school. International Journal of Children's Spirituality, 21(3-4), 283-301.
https://doi.org/10.1080/1364436X.2016.1232243
Miller, W. R., & Thoresen, C. E. (2003). Spirituality, religion, and health: An emerging research field. American Psychologist, 58(1), 24-35.
https://doi.org/10.1037/0003-066X.58.1.24
PMid:12674816
Misauerová, A. (2011). Současné pojetí spirituality jako zdroj úvah o utváření prosociálních postojů. Pedagogika, 61(3), 248-256.
Morehouse, T. (1999). Spiritual literacy: Reading the sacred in everyday life. Word & World, 19(4), 436-438.
Moulin-Stozek, D. (2020). Spiritual development as an educational goal. ECNU Review of Education, 3(3), 504-518.
https://doi.org/10.1177/2096531120935128
Murris, K. (2016). Philosophy with children as part of the solution to the early literacy education crisis in South Africa. European Early Childhood Education Research Journal, 24(5), 652-667.
https://doi.org/10.1080/1350293X.2014.970856
Myers, B. K., & Myers, M. E. (1999). Engaging children's spirit and spirituality through literature. Childhood Education, 76(1), 28-32.
https://doi.org/10.1080/00094056.1999.10522066
Němečková, K. (2016). Kapitoly k nenáboženské spiritualitě. Praha: Carpe Momentum.
Nešporová, O., & Nešpor, Z. R. (2009). Religion: An unsolved problem for the modern Czech nation. Sociologický časopis, 45(6), 1215-1238.
https://doi.org/10.13060/00380288.2009.45.6.03
Nicol, R. (2003). Outdoor education: Research topic or universal value? Part three. Journal of Adventure Education & Outdoor Learning, 3(1), 11-27.
https://doi.org/10.1080/14729670385200211
Nyarko, G. A. (2020). A reflection on spiritual development of students as part of holistic education in Ghana: A Christian's perspective. E-Journal of Religious and Theological Studies, 6(1), 35-42.
O'Donnell, K. (2020). Modelling spirituality: Language, love, alterity and transcendence. Journal of Religious Education, 68(2), 201-212.
https://doi.org/10.1007/s40839-020-00100-y
Paleček, A. (2015). Sekularizace v pohledu inter- a intragenerační transmise: ČR ve srovnání post-komunistických zemí střední Evropy. Naše Společnost, 13(2), 13-26.
https://doi.org/10.13060/1214438X.2015.2.13.231
Palmer, P. J. (2003a). Education as spiritual formation. Educational Horizons, 82(1), 55-67.
Palmer, P. J. (2003b). Teaching with heart and soul: Reflections on spirituality in teacher education. Journal of Teacher Education, 54(5), 376-385.
https://doi.org/10.1177/0022487103257359
Palmer P. J. (2009). The courage to teach: Exploring the inner landscape of a teacher's life. San Francinsco: Jossey-Bass.
Piedmont, R. L. (1999). Does spirituality represent the sixth factor of personality? Spiritual transcendence and the five-factor model. Journal of Personality, 67(6), 985-1013.
https://doi.org/10.1111/1467-6494.00080
Piff, P. K., Dietze, P., Feinberg, M., Stancato, D. M., & Keltner, D. (2015). Awe, the small self, and prosocial behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 108(6), 883-899.
https://doi.org/10.1037/pspi0000018
PMid:25984788
Pike, S. M. (2013). Radical animal rights and environmental activism as rites of passage. Journal of Ritual Studies, 27(1), 35-45.
Platón. (1994). Symposion. Praha: OIKOYMENH.
Polemikou, A., & Da Silva, J. P. (2022). Readdressing spiritual growth: What can we learn from childhood education? Journal of Humanistic Psychology, 62(3), 334-351.
https://doi.org/10.1177/0022167820938612
Possamaï, A. (2002). Cultural consumption of history and popular culture in alternative spiritualities. Journal of Consumer Culture, 2(2), 197-218.
https://doi.org/10.1177/146954050200200203
Preston, J. L., & Shin, F. (2022). Opposing effects of spirituality and religious fundamentalism on environmental attitudes. Journal of Environmental Psychology, 80, 101772.
https://doi.org/10.1016/j.jenvp.2022.101772
Quay, J. (2013). More than relations between self, others and nature: Outdoor education and aesthetic experience. Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 13(2), 142-157.
https://doi.org/10.1080/14729679.2012.746846
Rogers, G., & Hill, D. (2002). Initial primary teacher education students and spirituality. International Journal of Children's Spirituality, 7(3), 273-289.
https://doi.org/10.1080/1364436022000023194
Říčan, P. (2006). Spiritualita jako základ mravní výchovy. Pedagogika, 61(2), 119-131.
Říčan, P., & Janošová, P. (2016). Spirituální výchova v rodině: Co radí psychologové? Praha: Portál.
Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. The American Psychologist, 55(1), 5-14.
https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5
PMid:11392865
Scheler, M. (1968). Místo člověka v kosmu. Praha: Academia.
Schiller, C. J. (2018). Teaching concept analysis to graduate nursing students. Nursing Forum, 53(2), 248-254.
https://doi.org/10.1111/nuf.12233
PMid:29327788
Schinkel, A. (2020). Education as mediation between child and world: The role of wonder. Studies in Philosophy and Education, 39(5), 479-492.
https://doi.org/10.1007/s11217-019-09687-8
Schnabel, U. (2014). Umění zahálky aneb rozkoš z nicnedělání. Podlesí - Slavonice: Dauphin.
Schnell, T. (2012). Spirituality with and without religion - differential relationships with personality. Archive for the Psychology of Religion, 34(1), 33-61.
https://doi.org/10.1163/157361212X644495
Slavík, J. (2007). Sebereflexe, komunikace a socio-konstrukce reality. In T. Janík, P. Knecht & V. Najvarová (Eds.), Příspěvky k tvorbě a výzkumu kurikula (s. 11-19). Brno: Paido.
Slavík, J., Chrz, V., Štech, S. et al. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum.
Sloan, R. P., Bagiella, E., & Powell, T. (1999). Religion, spirituality, and medicine. The Lancet, 353(9153), 664-667.
https://doi.org/10.1016/S0140-6736(98)07376-0
PMid:10030348
Sloan, R. P., Bagiella, E., VandeCreek, L., Hover, M., Casalone, C., Hirsch, T. J., ... Poulos, P. (2000). Should physicians prescribe religious activities? New England Journal of Medicine, 342(25), 1913-1916.
https://doi.org/10.1056/NEJM200006223422513
PMid:10861331
Solomon, J. (2003). Spirituality in science education: Studying the environment. Interdisciplinary Science Reviews, 28(4), 251-258.
https://doi.org/10.1179/030801803225008659
Spicer, A. (2019). Religious representation in Comenius's Orbis sensualium pictus (1658). Reformation & Renaissance Review, 21(1), 64-88.
https://doi.org/10.1080/14622459.2019.1568373
Stephenson, B. (2012). Co dělá z chlapců muže: Duchovní přechodové rituály ve věku nevšímavosti. Praha: DharmaGaia.
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+. (2020). Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Dostupné z www.msmt.cz/file/54104/.
Strouhal, M., & Koťa, J. (2013). Tajemství, čin a naděje. Vybrané motivy Marcelovy filosofie jako inspirace pro výchovu ke spiritualitě. Paidagogos, 2013(2), 280-301.
Suganthi, L. (2019). Ecospirituality: A scale to measure an individual's reverential respect for the environment. Ecopsychology, 11(2), 110-122.
https://doi.org/10.1089/eco.2018.0065
Suchánková, E., & Matušů, R. (2020). Spiritualita pedagogů tradičních a alternativních škol. Sociální pedagogika, 8(2), 29-43.
https://doi.org/10.7441/soced.2020.08.02.02
Sweatman, M. M., & Heintzman, P. (2004). The perceived impact of outdoor residential camp experience on the spirituality of youth. World Leisure Journal, 46(1), 23-31.
https://doi.org/10.1080/04419057.2004.9674345
Šefčíková, V., & Fojtíková Roubalová, M. (2020). Vztah výuky náboženství a katecheze z pohledu rodičů a vyučujících náboženství, katechetů. Paidagogos, 2020(2), 114-126.
Štampach, I. O. (2010). Na nových stezkách ducha: Přehled a analýza současné religiozity. Praha: Vyšehrad.
Taggart, G. (2002). Spiritual literacy and tacit knowledge. Journal of Beliefs & Values: Studies in Religion & Education, 23(1), 7-17.
https://doi.org/10.1080/13617670220125638
Timmins, F., King, C., de Vries, J. M., Johnson, M., Cullen, J. G., & Haigh, C. (2018). Altruism, honesty and religiosity in nursing students. Journal of Clinical Nursing, 27(19-20), 3687-3698.
https://doi.org/10.1111/jocn.14374
PMid:29603818
Tisdell, E. J. (2003). Exploring spirituality and culture in adult and higher education. San Francisco: Jossey-Bass.
Valenta, J. (2008). Cesta k druhým aneb Sociálně kompetentní učitel sociálních kompetencí. In J. Kolář & B. Lazarová (Eds.), K sobě, k druhým, k profesi: Teorie, programy a metody osobnostního a sociálního rozvoje pedagogických pracovníků (s. 45-57). Brno: Masarykova univerzita.
van Gennep, A. (2018). Přechodové rituály: Systematické studium rituálů. Praha: Portál.
Vašíčková, J. (2016). Pohybová gramotnost v České republice. Univerzita Palackého v Olomouci.
https://doi.org/10.5507/ftk.16.24448831
Vaughan, F. (2002). What is spiritual intelligence? Journal of Humanistic Psychology, 42(2), 16-33.
https://doi.org/10.1177/0022167802422003
Veselský, P. (2011). Animační strategie v původní Buddhově nauce. Univerzita Palackého v Olomouci.
Veselský, P., Poslt, J., Majewská, P., & Bolcková, M. (2013). Spiritualita ve vzdělávání - zpět k širšímu pojetí učení se. Paidagogos, 2013(2), 411-430.
Vliegenthart, D. (2020). (Re)Introducing "secular religion": On the study of entangled quests for meaning in modern western cultures. Numen: International Review for the History of Religions, 67(2-3), 256-279.
https://doi.org/10.1163/15685276-12341575
Walterová, E. (1994). Kurikulum: proměny a trendy v mezinárodní perspektivě. Brno: Masarykova univerzita.
Walton, J. (1996). Spiritual relationships: A concept analysis. Journal of Holistic Nursing, 14(3), 237-250.
https://doi.org/10.1177/089801019601400306
PMid:8900616
Weaver, A. J., Flannelly, K. J., & Stone, H. W. (2002). Research on religion and health: The need for a balanced and constructive critique. The Journal of Pastoral Care & Counseling, 56(3), 213-219.
https://doi.org/10.1177/154230500205600301
Whitehead, M. (Ed.) (2010). Physical literacy: Throughout the lifecourse. London: Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780203881903
Wixwat, M., & Saucier, G. (2021). Being spiritual but not religious. Current Opinion in Psychology, 40, 121-125.
https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2020.09.003
PMid:33069980
Wren, D. J. (1999). School culture: Exploring the hidden curriculum. Adolescence, 34(135), 592-596.
Wright, A. (2000). Spirituality and education. London: Routledge Falmer.
https://doi.org/10.2143/SIS.10.0.505271
Zarghi, M., & Bolghan-Abadi, M. (2021). The altruism trait: The role of religiousness. Journal of Religion & Health, 60(2), 684-691.
https://doi.org/10.1007/s10943-019-00900-z
PMid:31463829