Security Issues in the Context of Curriculum 229 Revision in the Czech Republic from the Perspective of Key Actors in Curriculum Reform

Authors

  • Miroslava Kovaříková Pedagogická fakulta UK

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2024.3212

Keywords:

revision, curriculum, securityx topics, teachers

Abstract

The text discusses the issue of including safety issues in the Framework Educational Programs in the Czech Republic in the currently ongoing curriculum revision. The article presents data from a quantitative research study conducted in January 2023 using the questionnaire method. The selection of respondents was specific, including teachers of primary and secondary schools who are actively involved in teaching safety topics in practice and one of their professional qualifications is Health Education. The selection criteria were met by 298 out of a total of 438 respondents who were included in the evaluation. The text outlines the development of the curriculum of safety topics in the historical context of conceptual changes in the education system.

Objectives: The research study aims to reveal teachers’ opinions on the ongoing curricular reform in the field of teaching safety topics. Another objective is to determine the relationship between the assessment of the importance of teaching and the demands on teachers’ preparation for teaching and the assessment of their own competence in a given area.

Data collection methods: A quantitative type of survey was chosen for the needs of the research study. The data collection method used was a questionnaire.

Data analysis method: A primary analysis of individual questions was carried out and subsequently a secondary analysis of the results. The statistical methods Mann–Whitney U-test and Spearman’s correlation coefficient were used to evaluate the questions.

Results and conclusions: It turned out that teachers assess safety topics as important for students’ readiness for life and consider the inclusion of this issue in the educational area of Man and Health, or Man, his Health and Safety, as the right decision. There are differences in the perception of the importance of the topics among the 15 monitored thematic areas. According to the respondents, the least important topics include the topic of natural disasters in the world and the topic of national defense. However, their average importance rating remains high: 7.1 and 7.3 out of 10 possible points. It is therefore clear that teachers consider them to be topics that belong to education. It turned out that these topics are also most often proposed by respondents as developing curriculum. It was also found that the assessment of one's own teaching competence in the monitored topics increases with the length of teaching experience, with the exception of the topic of population protection. Respondents evaluate the topic of national defense as one of the most difficult to prepare for and also report a low assessment of teaching competence.

References

Brooks, S. M. (2017). Violence among students and school staff: Understanding and preventing the causes of school violence. North Charleston: CreateSpace Independent Publishing Platform.

ČŠI (2014). Tematická zpráva: Výsledky zjišťování podpory výchovy ke zdraví v mateřských školách, základních a středních školách. Praha: ČŠI. Dostupné z https:// www.csicr.cz.

ČŠI (2016). Tematická zpráva: Vzdělávání v bezpečnostních tématech. Praha: ČŠI. Dostupné z https://www.csicr.cz.

ČŠI (2017). Výběrové zjišťování výsledků žáků na úrovni 5. a 9. ročníků základních škol ve školním roce 2016/2017 - Závěrečná zpráva. Praha: ČŠI. Dostupné z https:// www.csicr.cz.

Dunlap, E. S. (Ed.). (2013). The comprehensive handbook of school safety. Taylor Francis.

Eichler, J. (2009). Mezinárodní bezpečnost v době globalizace. Praha: Portál.

EU-OSHA (2009). OSH in the school curriculum: requirements and activities in the EU Member States. Luxembourg: The European Agency for Safety and Health at Work.

GŘHZS (2011). Začlenění tematik "Ochrana člověka za mimořádných událostí, péče o zdraví a dopravní výchova" do studijních programů pedagogických fakult. Dostupné z https://www.hzscr.cz.

GŘHZS (2017). Zpráva o výsledcích podrobné analýzy současného stavu výuky všech bezpečnostních témat ve školách s návrhy dalšího postupu. Dostupné z https://www. hzscr.cz.

Hindls, R. (2006). Statistika pro ekonomy (7. vyd.). Praha: Professional Publishing.

Huber, W. (2016). Etika: Základní otázky našeho života. Praha: Vyšehrad.

Chlíbková, D., & Mazal, F. (2008). Úvaha o vzdělávání v oblasti ochrany obyvatelstva z pohledu nejen historického. Tělesná kultura, 31(1), 30-47.

https://doi.org/10.5507/tk.2008.003

Kovaříková, M., & Marádová, E. (2020). Didaktika výchovy ke zdraví a bezpečí v kontextu kurikulární reformy a učitelského vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Kebza, V. (2013). Chování člověka v krizových situacích. (2. vyd.). Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze.

Kyselák, J., & Rožňák, P. (2022). Branná výchova jako nástroj sociální kontroly. Historická sociologie, 14(1), 129-148.

https://doi.org/10.14712/23363525.2022.8

May, D. C. (2018). Introduction to the special issue on school safety: Increasing Understanding/Decreasing misunderstandings in the realm of school safety. American Journal of Criminal Justice, 43(1), 1-5.

https://doi.org/10.1007/s12103-018-9433-y

Marádová, E. (2008a). Education towards health on the way from the framework education programme towards its realization in school practice. In E. Řehulka et al. (Eds.), School and Health 21 - Contemporary discourse on school and health investigation (s. 23-28). Brno: Masarykova univerzita.

Marádová, E. (2008b). Výchova ke zdraví v kurikulu školy jako výzva pro změny v edukační realitě. In T. Svatoš, J. Doležalová (Eds.), Pedagogický výzkum jako podpora proměny současné školy - sborník sdělení 16. konference ČAPV. Hradec Králové: Gaudeamus UHK.

Marádová, E. (2009). Transformation of education towards health in czech schools and current trends in teacher training. European Journal of Physical & Health Education, 2(1), 75-85.

Marádová, E. (2011). Promoting health in school curriculum - curriculum goals and strategies for their implementation in primary schools. In Řehulka, E., School and Health 21. Health literacy through education (s. 97-106). Brno: Masarykova univerzita.

Mareš, J. (2012). Posttraumatický rozvoj člověka. Praha: Grada.

Mayer, M. J., & Jimerson, S. R. (Eds.). (2019). School safety and violence prevention: Science, practice, policy. American Psychological Association.

https://doi.org/10.1037/0000106-000

Mayer, M. J., & Furlong, M. J. (2010). How safe are our schools? Educational Researcher, 39(1), 16-26.

https://doi.org/10.3102/0013189X09357617

MŠMT (1999). Pokyn MŠMT, čj. 34776/9822, ze dne 4. května 1999.

MŠMT (2005). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání verze 2005. Dostupné z http://msmt.gov.cz.

MŠMT (2013). Upravený rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání platný od 1. 9. 2013. Dostupné z http://msmt.gov.cz.

MŠMT (2021). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání verze 2021. Dostupné z http://msmt.gov.cz.

MŠMT (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání verze 2023. Dostupné z http://msmt.gov.cz.

MŠMT (2024). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání návrh RVP k veřejné konzultaci 2024. Pracovní verze.

Mužíková, L. (2010). Škola a zdraví pro 21. století: Podněty pro implementaci výchovy ke zdraví do školních vzdělávacích programů. Brno: Masarykova univerzita - MSD.

Pecáková, I. (2011). Statistika v terénních průzkumech. (2. vyd.). Praha: Professional Publishing.

Porada, V., & Holcr, K. (2011). Policejní vědy. Plzeň: Aleš Čeněk.

Sak, P. (2018). Úvod do teorie bezpečnosti. Praha: Petrklíč.

Smolík, J., Šmíd, T. et al. (2010). Vybrané bezpečnostní hrozby a rizika 21. století. Brno: Masarykova univerzita.

Spilková, V. (2010). Evropské přístupy pojetí kvality učitele - optikou formálních dokumentů. Pedagogika, 60(3-4), 265-275.

Šiman, J. (2016). Optimalizace výuky problematik "bezpečnosti" v pravidelném vzdělávání. 112 (Odborný časopis požární ochrany, integrovaného záchranného systému a ochrany obyvatelstva), 15(3), s. 23-25.

Šimek, J., & Halířová, M. (2021). Škola a válka: Branná výchova v české škole. Praha: Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského.

Timm, P. (2019). School security: How to build and strengthen a school safety program. Butterworth-Heinemann.

Tupý, J. (2008). Výchova ke zdraví v dosavadních RVP a ŠVP na základních a středních školách. In Program zdraví 21 a výchova ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita.

Tupý, J. (2018). Podkladová studie: Člověk a zdraví. (Interní dokument). Praha: NÚV. Dostupné z http://www. nuv.cz.

Zákon č. 92/1951 Sb., o branné výchově.

Published

2025-01-31

Issue

Section

Research paper