Promoting psychological wellbeing in primary school pupils

Authors

  • Olga Kučerová
  • Gabriela Dymešová

DOI:

https://doi.org/10.14712/23362189.2024.4530

Keywords:

mental well-being, mental health of students, resilience

Abstract

It is possible to monitor well-being from diff erent points of view - physical, social and psychological. In the post, we will focus primarily on psychological well-being, we will present small activities supporting psychological well-being that teachers can use in their work with the class.
The deterioration of children’s mental health is a phenomenon that the Czech education system, especially teachers, must respond to. In the following article, we want to emphasize the fact that pupils’ well-being can be improved with the help of small activities that lead children to a healthy coping with stress. Th is is a part of everyday life, i.e. also life at school, and pupils can therefore already from an early age encounter the fact that with the help of just simple exercises they can withstand ordinary stress well.

References

Hu, B. (2016). Jógátky: Pohádky a cvičení pro malé jogínky. Praha: Fragment.

MŠMT. (2020). Strategie 2030+. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (Online). Dostupné z https://www.msmt.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf.

Nagaraja, D. (2015). Buddhovy pohádky na dobrou noc: Příběhy lásky a moudrosti, které okouzlí, inspirují a obohatí vás i vaše děti. Praha: Supraphon.

NÚDZ. (2024). Národní monitoring duševního zdraví dětí: 40 % vykazuje známky střední až těžké deprese, 30 % úzkosti. Odborníci připravují preventivní opatření. Národní ústav duševního zdraví. (Online). Dostupné z https://www.nudz.cz.

O'Neill, H. (Ed.). (2017). Wellbeing in our schools: International Perspectives. CIDREE Yearbook 2017. Dublin: National Council for Curriculum and Assessment.

Peretti, N. (2017). Relaxační desetiminutovky: Aktivity ke zklidnění dětí. Praha: Portál.

Plummer, D. (2018). Hry pro rozvoj všímavosti u dětí: Mindfulness pro děti 5-12 let. Praha: Portál.

Published

2024-11-15