Abstract
The latest results of international comparisons (PISA, 2009) show that Slovakia and the Czech Republic are behind the top-level OECD countries. We may expect a fundamental shift and changes in the conception of science education in the Central European region. On this occasion, we do not mean the shift and changes that were brought about by recently realized reforms in the Slovak and Czech systems of education. We think that neither the pedagogical nor academic science community is ready for these changes. This article serves as a contribution to this up-coming change. In spite of political changes in the 90s and after the entrance into the European Union and in spite of publishing alternative textbooks and even of the reforms of the school system, we have not observed any shift or change in science education on the level of general education within the Central European countries. Science education becomes an important priority of the OECD and EU and here we may also observe the confrontation of the Central European and transatlantic conceptions of science education. The tools of this confrontation are PISA and KC (Key Competencies). Germany and Austria are trying their best to meet the new requirements. The implementation of IBSE (Inquiry-based Science Education) is expected.References
BAGÁLOVÁ, Ľ. Kľúčové kompetencie – nové možnosti vo výchove a vzdelávaní. Pedagogické spektrum, 2005, roč. 14, č. 5–6, s. 62–74.
ČTRNÁCTOVÁ, H. Výběr a strukturace učiva chemie. Praha : SPN, 1982.
ČTRNÁCTOVÁ, H.; BANÝR, J. Historie a současnost výuky chemie u nás. Chemické listy, 1997, roč. 91, s. 59–65.
ČTRNÁCTOVÁ, H. Současnost chemického vzdělávání v České republice a Evropské unii. Chemické listy, 2006, roč. 100, s. 685.
DVOŔÁK, D. Řazení učiva v soudobých teoriích kurikula. Pedagogika, 2009, roč. 49, č. 2, s. 136–152.
HANSEN; ČECHOVÁ, B. Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí. Praha : Portál, 2009.
HELBERG, J.; BÍLEK, M. K současnému stavu a vývojovým tendencím výuky chemii ve vybraných státech Evropské unie. Hradec Králové : Gaudeamus, 2000.
KAŠČÁK, O.; PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov : Rokus, 2009.
KLIEME, E. Zur entviclung nationaler Bildungsstandards. Bonn : Bundesministerium fur Bildung und Forschung, 2003.
Klíčové kompetence v základním vzdělání. Praha : VÚP, 2007.
KOŤA, J. Jméno univerzita aneb traktát o dnešních protivenstvích. Pedagogika, 2009, roč. 49, č. 1, s. 1–4.
KOTUĽÁKOVÁ, K. Study of generation differences in science concepts outside a science community. In Research in Didactics of the Sciences – part 2, Krakow : Pedagogical university of Krakow, 2010, s. 218–222.
KRAMÁROVÁ, M. Pojem kompetencia v cudzojazyčnom vzdelávaní. In Acta Fac. Paed. Univ. Tyrnaviensis, Ser. A, 2007, s. 4–19.
Nachlese zu den Workshops des 1. Bayrisch-Österreichisch-Slowakischen Chemiedidaktiksymposiums am 25. 3. 2010 in Wien (nepublikovaný materiál).
OROLÍNOVÁ, M. Vplyv médií na vedomosti o zdravej výžive a stravovacie návyky u detí. In Acta Fac. Paed. Univ. Tyrnaviensis, Ser. D, 2004, s. 75–86.
PAPÁČEK, M. Badatelsky orientované přírodovedné vyučování – cesta pro biologické vzdelávání generací Y, Z a alfa? Sciencia in educatione, 2010, č. 1, s. 33–49.
Pathways to Success, Paris : OECD Publications 2010.
PISA Assesment Framework. Key competences in reading, mathematics and science. Paris : OECD Publications 2009.
SCHECKER, H.; PARCHMANN, I. Modellierung naturwissenschaftlicher Kompetenz. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 2006, č. 12, s. 45–66.
Science education NOW: A Renewed Pedagogy for the Future of Europe. Brusel : European Commission, 2007.
ŠKODA, J.; DOULIK, P. Vývoj paradigmat přírodovědného vzdělávání. Pedagogická orientace, 2009, roč. 19, č. 3, s. 24–44.
ŠTECH, S. Zřetel k učivu a problém dvou modelů kurikula. Pedagogika, 2009, roč. 59, č. 2, s. 105–115.
TRNOVÁ, E. Dovednosti žáku ve výuce chemie. (Dizetračná práca) B. Bystrica : Univerzita Mateja Bella, 2009.
TUREK, I. Didaktika. Bratislava : Iura Edition, 2008.
URBANOVÁ, K.; Čtrnáctová, H. Problematika obecné chemie z hlediska chemického vzdělávání. Chemické listy, 2010, roč. 104, s. 550.