Abstract
This article introduces results of item analysis of chemistry tests used as a part of
the admission procedure at the Faculty of Science, Charles University, between 2016
and 2019. The aim of the analysis focusing on general chemistry was to determine
which tasks were the most troublesome for applicants and those with a low discrimination
index. The troublesome tasks were found based on the calculation of difficult
indexes whereas the item discrimination index was represented by ULI(1/2) and RIR
coefficients. The results of the item analysis showed that ideal gas law is the hardest and only
troublesome topic. Moreover, there were four topics including at least one troublesome
item (pH calculation, electron configuration, ion product calculation, and chemical
equilibrium). Additionally, the analysis revealed three topics containing an item with
a low discrimination index (thermal decomposition, rate law, chemical equilibrium)
and, in many cases, its value decreased with a number of steps necessary for reaching
the solution in the task.
References
Benešová, M., et al. (2002). Odmaturuj z chemie (1. vydání). Didaktis, spol. s r. o.
Belháčová, Z. (2009). Přijímací zkoušky na vysoké školy a nová maturita z chemie [Diplomová práce, Univerzita Karlova]. Repozitář Univerzity Karlovy. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/22792
Berger, S. J. (2012). The rise and demise of the SAT: The University of California. American Educational History, 39(1), 165–180.
Brown, H.D. (2003). Language assessment: principles and classroom practices (1st ed.). Pearson/Longman.
Cowan, N. (2001). The magical number 4 in short-term memory: A reconsideration of mental storage capacity. Behavioral and Brain Sciences, 24(1), 87–185. https://doi.org/10.1017/S0140525X01003922
Čipera, J., Klímová, H., & Čiperová, M. (1985). Ovlivňování složitosti úloh. Pedagogika, (26), 563–574.
Herridge, M. (2016). Student Identification of Problem Topics in General Chemistry. [Diplomová práce, Missouri State University]. Archiv Missouri State University. https://bearworks.missouristate.edu/theses/2964/
Huvarová, M. (2010). Nejpoužívanější středoškolské učebnice chemie na gymnáziích. [Bakalářská práce, Univerzita Palackého v Olomouci]. Archiv Univerzity Palackého. https://theses.cz/id/bmn3n5/
Chráska, M. (1999). Didaktické testy. Paido.
Chvál, et al. (2015). Hodnocení výsledků vzdělávání didaktickými testy. TISKÁRNA BÍLÝ SLON, s. r. o.
Jedličková, A. (2007). Přijímací zkoušky z chemie – analýza a tvorba úloh. [Diplomová práce, Univerzita Karlova]. Repozitář Univerzity Karlovy. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/93513
Martincová, J. (2001). Souhrnná analýza úloh přijímacích testů z chemie na Přírodověděckou fakultu UK z let 1995, 1996, 1998 a 2000. [Disertační práce, Univerzita Karlova]. Přírodovědecká Fakulta UK.
Mareček, A., & Honza, J. (2005a). Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl (3. vydání). Nakladatelství Olomouc, s. r. o.
Mareček, A., & Honza, J. (2005b). Chemie pro čtyřletá gymnázia 2. díl (3. vydání). Nakladatelství Olomouc, s. r. o.
Miller, G.A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: Some limits on our capacity for processing information. Psychological Review, 63(2), 81–97. https://doi.org/10.1037/h0043158
MŠMT ČR. (2007). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia: RVP G. Výzkumný ústav pedagogický v Praze.
Pikálková, S., Vojtěch, J., & Kleňha, D. (2014). Úspěšnost absolventů středních škol ve vysokoškolském studiu, předčasné odchody ze vzdělávání. Národní ústav pro vzdělávání.
PřF UK (Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy). (2021). Fakulta / Uchazeči o studium / Podmínky přijímacího řízení k bakalářskému studiu na Přírodovědecké fakultě pro akademický rok 2021/2022.
Rubešová, J. (2009). Souvisí úspěšnost studia na vysoké škole se středoškolským prospěchem? Pedagogická orientace, 19(3), 89–103.
Rusek, M., Vojíř, K., & Chroustová, K. (2021). An investigation into freshman chemistry teacher students’ difficulty in performing chemistry calculations. In M. Nodzynska (Ed.), Scientific Thinking in Chemical Education (pp. 61–68). Pedagogical University of Kraków.
Škaloudová, A. (2003). Predikce úspěšnosti ve studiu učitelství. [Disertační práce, Univerzita Karlova]. Pedagogická fakulta UK.
Šrámek, M., & Teplá, M. (2020). Prediktory akademického úspěchu. In A. Vargová & K. Szarka. 15. Medzinárodná konferencija študentov doktorandského štúdia v oblasti teórie prírodovedného vzdelavania (Zborník príspevkov). 1. vyd. Komárno: J. Selye University, Komárno, Slovak Republic, (s. 96–100).
Šrámek, M., & Teplá, M. (2021). „Problematické partie středoškolské chemie vyplývající z analýzy přijímacího řízení na Přírodovědeckou fakultu Univerzity Karlovy. In V. Machková, 16th International seminar for PhD students of chemistry didacticsand related doctoral study programs. PROCEEDINGS. 1. vyd. Univerzita Hradec Králové (s. 101–108). ISBN 978-80-7435-827-2.
Štefanová, L. (2005). Přijímací zkoušky z chemie – analýza a tvoba úloh. [Diplomová práce, Univerzita Karlova]. Repozitář Univerzity Karlovy. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/98334
Taherdoost, H. (2016). Validity and reliability of the research instrument; How to test the validation of a questionnaire/survey in a research (August 10, 2016). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3205040 or https://doi.org/10.2139/ssrn.3205040
Tilahun, K., & Tirfu, M. (2016). Common Difficulties Experiences by 12 Grade Students in Learning Chemistry in Ebinat Preparatory School. Semantic Scholar, 6(2), 16–32.
Vacík, J., et al. (1999). Přehled středoškolské chemie (4. vydání). Státní pedagogické nakladatelství, a. s.
Varma, S. (2020). Preliminary item statistics using point-biserial correlation and P-Values. Eddata. https://eddata.com/wp-content/uploads/2015/11/EDS Point Biserial.pdf