Abstract
The Ministry of Education, Youth and Sports in cooperation with expert groups finished the evaluation standards for most educational areas last year. These standards have become a hot topic and are the matter of current discussions of didactic experts as well as the lay public. Our paper deals with a definition of the term “standard” and explains the role of standards in the Czech educational system in the last 20 years. It also reflects the newly developed Chemistry evaluation standard and proposes a format of indicator fact sheets for effective standards processing.References
van ACKEREN, I., HOVESTADT, G. Indikatorisierung der „Forum-Bildung – Empfehlungen – Ein exemplarischer Versuch unter Berücksichtigung der bildun-gsbezogenen Indikatorenforschung und – Entwicklung. Essen : Universität Duisburg: Arbeitsgruppe Bildungsforschung/Bildungsplanung, 2003.
BUNGE, M. Philosophical Dictionary, Enlarged Edition. Amherst, New York : Prometheus Books, 2003.
DLOUHÁ, J. Indikátory pro strategie environmentálního vzdělávání, Envigogika 2007/II/3 [on-line]. 2007. [cit. 2010–10–28]. Dostupné na WWW: http://www.envigogika.cuni.cz/envigogika-2007-ii-3/indikatory-pro-strategie-environmentalniho-vzdelavani cs
HÁK, T., MOLDAN, B., DHAL, A. L. (eds.). Sustainability Indicators: A Scientific Assessment. 1st. Edition. Washington : Island Press, 2007. SCOPE Series/67.
JANOUŠKOVÁ, S., MARŠAK, J. Indikátory – významný prostředek našeho poznávaní. Pedagogika, 2008, roč. 58, č. 1, s. 29.
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY (MŠMT): Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR (2011–2015). [online]. 2011. [cit. 2012–01–28]. Dostupné na WWW: http://www.atre.cz/zakony/page0556.htm
OGAWA, R., COLLOM, E. Using Performance Indicators to Hold Schools Accountable: Implicit Assumptions and Inherent Tensions. Peabody Journal of Education. 2000, vol. 75, no. 4, s. 200–215.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, druhý dotisk 1. vyd., Tauris, 2005.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2007.
Standard pro základní vzdělávání (SZV). Praha : Fortuna, 1999, 56 s.
Standard vzdělávání ve čtyřletém gymnáziu (SVG). Praha : Fortuna. 1999. 47 s.
Standardy základního vzdělávání (SZV). (Verze pro připomínkové řízení). [online]. 2011. [cit. 2012–01–28]. Dostupné na WWW: http://diskuze.rvp.cz/viewtopic.php?f=549&t=17681 a http://www.vuppraha.cz/standardy-chemie-9
SHAVELSON, R. J., MCDONNEL, L., OAKS, J. What are educational indicators and indicator systems? Practical Assessment, Research and Evaluation [online]. 1991a, vol. 2, no. 11, [cit. 2006–12–28]. Dostupné na WWW: http://pareoline.net/getvn.asp?v=2&n=11
Učební dokumenty pro gymnázia. Praha : Fortuna. 1999. 205 s
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of the published work (See The Effect of Open Access).