Matematické úlohy na šachovnici

Autoři

  • Lukáš Honzík Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy Fakulta pedagogická Západočeská univerzita v Plzni
  • Šárka Pěchoučková Katedra matematiky, fyziky a technické výchovy Fakulta pedagogická Západočeská univerzita v Plzni

Abstrakt

Hru v šachy zná každý z nás včetně malých dětí a většina z nás také ovládá její pravidla alespoň na úrovni umožňující její rekreační hraní. Šachy přitom rozvíjí logické myšlení, algoritmizaci a strategické uvažování. Nejsou však jedinou činností, kterou lze na ploše šachovnice, ať už jakkoliv velké, provozovat. Dalšími možnostmi jsou kromě dámy nebo historických předchůdců šachu – šatranže a čaturangy – nejrůznější logické a matematické úkoly či rébusy. Ty jsou leckdy bez větších obtíží řešitelné již studenty středních nebo dokonce základních škol a mohou tak být zajímavou motivací k hlubšímu studiu matematiky a příbuzných oborů.

Publikováno

2019-02-15

Jak citovat

Honzík, L., & Pěchoučková, Šárka. (2019). Matematické úlohy na šachovnici. Učitel Matematiky, 27(1). Získáno z https://medusa.is.cuni.cz/ucitel/article/view/995

Číslo

Sekce

Metodické náměty