Inkluze se odehrává v mysli

Esej o inkluzivních hodnotách odkazu Malého prince

Autoři

  • Mgr. Zdeňka Braumová, Ph.D. Fakulta přírodovědně-humanitní a pedagogická, Katedra sociální práce a speciální pedagogiky

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.3143

Klíčová slova:

inkluze, integrace, humanismus, hodnoty, jinakost, Malý princ, ideál, vzdělávání

Abstrakt

Inkluze v širokém pojetí zahrnuje ideál. Je ale neuchopitelná ve své podstatě, což je výzvou, pro mnohé ovšem úskalím. Je cílem, kterého (zřejmě) nelze dosáhnout, lze k němu ovšem směřovat. Inkluze není stav, skutečnost. Je to způsob nahlížení na svět, druhé. To vše lze nalézt ve slovech, mezi nimi i za slovy příběhu, který fascinuje čtenáře dlouhé roky. Obecným cílem esejistického textu, který je zde předkládán, je ukázat moc Exupéryho řádků, a to určitou interpretací díla zahrnující inkluzivní prvky. Esej se pokouší představit ty hodnoty, na kterých by měla být inkluze postavena. Zmiňuje možná úskalí, která ji mohou provázet, a to na pozadí známého snového příběhu.

Reference

Braumová, Z. (2022). Školní krůčky k niternosti. Praha: H&H.

Coreth, E. (1994). Co je člověk. Praha: Zvon.

Čáp, J., & Mareš, J. (2007). Psychologie pro učitele. Praha: Portál.

Dlouhá, J. a kol. (2009). Vědění a participace. Teoretická východiska environmentálního vzdělávání. Praha: Karolinum.

Exupéry, A. de S. (2005). Malý princ. Praha: Albatros.

Jedlička, R. a kol. (2014). Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Univerzita Karlova.

Ježková, J., Kopp, B., & Janík, T. (2008). Školní vzdělávání v Německu. Praha: Karolinum.

Krejčí, F. V., (1924). České vzdělání. Úvahy o jeho podstatě a budoucnosti. Praha: Na Královských Vinohradech.

Olšovský, J. (2018). Slovník filosofických pojmů současnosti. Praha: Vyšehrad.

Palouš, R. (2000). Světověk a časování. Praha: Vyšehrad.

Palouš, R. (2008). Heretická škola. Praha: Oikoymenh.

Platon (1996). Ústava. Praha: Oikoymenh.

Stahování

Publikováno

2023-04-03