Archivy
-
Počáteční gramotnost a rozvoj čtenářství
Vol 9 No 1 (2025)Tematické číslo bylo zaměřeno na oblasti počáteční gramotnosti a rozvoje čtenářských dovedností v kontextu raného a primárního vzdělávání. Byly vítány příspěvky věnující se jak teoretickým východiskům a výsledkům výzkumu, tak i praktickým zkušenostem z pedagogické praxe, které se zaměřovaly na podporu dětského čtenářství a rozvoj předčtenářských i čtenářských kompetencí. Číslo bylo otevřeno všem autorům zabývajícím se problematikou vzdělávacích gramotností a současně navazovalo na odbornou konferenci Počáteční čtení: čtu a stávám se čtenářem, která se konala 25. září 2024 na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Autoři, kteří na konferenci vystoupili, byli srdečně zváni k rozpracování svých příspěvků do podoby odborných článků.
-
Music Education in the 21st Century: Approaches and Challenges
Vol 8 No 3 (2024)The third issue of the eighth volume of the journal Literacy, Preliteracy, and Education focuses on the topic of music literacy and its significance for cognitive, emotional, and social development. This issue presents interdisciplinary approaches to music education, including the connection between neuroscience research and music pedagogy, the development of pedagogical competencies for music teachers, and the exploration of the role of movement in music education and choral singing. Contributors also discuss the importance of singing in music education for the development of children's communication skills. Additionally, the issue includes reports from international conferences that focus on choral art, music education research, and practice. There is also a review of a publication on creativity in music education, highlighting its importance and practical applications in pedagogical methods.
-
Varia - otevřené číslo
Vol 8 No 2 (2024)Výzva do tohoto čísla byla otevřena všem autorům, kteří se věnovali širokému spektru témat spojených s gramotnostmi a jejich rozvojem u dětí, žáků a studentů napříč různými vzdělávacími stupni a prostředími. Příspěvky zahrnovaly teoretické studie, empirický výzkum, metodologické reflexe i praktické zkušenosti z oblasti gramotností a pregramotností, a to v kontextu rozvoje klíčových kompetencí, podpory inkluzivního vzdělávání či inovativních přístupů k vzdělávání a učení. Cílem tohoto otevřeného čísla bylo nabídnout platformu pro sdílení poznatků a inspirací, které přispěly k hlubšímu porozumění a podpoře rozvoje gramotností v různorodých vzdělávacích kontextech.
-
Role učitele v rozvoji digitálních kompetencí
Vol 8 No 1 (2024)Výzva tohoto čísla byla tematicky zaměřena na roli učitele v rozvoji digitálních kompetencí na všech stupních vzdělávání (od preprimárního až po terciární). Tématem, které v posledních letech rezonovalo školskou praxí i napříč všemi vzdělávacími institucemi a obory, bylo rozvíjení digitální gramotnosti žáků a studentů. Tento vývoj byl podpořen i začleněním nové klíčové kompetence – digitální kompetence – do kurikulárních dokumentů. Pro učitele jakéhokoli předmětu, oboru a stupně vzdělávání to znamenalo nejen příležitost, ale i potřebu změn ve výuce a v přípravě na ni, nutnost sledovat technologické trendy, a v některých případech i proměnu samotného obsahu vzdělávání. S tím vším pak úzce souvisela i potřeba podpory učitelů na různých úrovních – od úrovně školní až po státní.
-
Literacy Development - varia
Vol 7 No 3 (2023)The call for the third issue was open to all authors dedicated to the field of initial reading. Authors were able to publish papers that they had presented at the conference Initial Reading: I Read and Become a Reader (Paths Linking Research and Practice), held on September 21, 2022, at the Faculty of Education, Charles University. Papers also addressed topics such as didactic aspects of reading and writing, challenges in the development of literacy skills, activities of schools and organizations to promote reading and readership, pre-literacy and its support, the development and support of reading literacy and pre-literacy, as well as diagnostic materials and resources for teachers’ work. The call was likewise open to other authors dedicated to the areas of reading literacy and pre-literacy.
-
Čtenářská gramotnost a pregramotnost – rozvoj gramotnostních dovedností
Vol 7 No 2 (2023)Výzva druhého čísla byla otevřena všem autorům, kteří se věnovali oblasti počátečního čtení. Publikovat zde mohli také autoři své příspěvky, které byly představeny na konferenci Počáteční čtení: čtu a stávám se čtenářem (Cesty propojení výzkumu a praxe), jež se konala 21. 9. 2022 na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy. Příspěvky se mohly věnovat mimo jiné těmto tématům: didaktické aspekty čtení a psaní, problémy v rozvoji gramotnostních dovedností, aktivity škol a dalších organizací na podporu čtení a čtenářství, pregramotnost a její podpora, rozvoj čtenářské gramotnosti a pregramotnosti, diagnostické materiály a náměty pro práci učitelů. Výzva byla samozřejmě otevřena také ostatním autorům, kteří se zabývali oblastmi čtenářské gramotnosti a pregramotnosti.
-
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v kontextu vzdělávání
Vol 7 No 1 (2023)Výzva prvního čísla sedmého ročníku (2023) byla tematicky zaměřena na děti, žáky a studenty se speciálními vzdělávacími potřebami a nadané děti, žáky a studenty v kontextu všech stupňů vzdělávání (od preprimárního až po terciární). Tématem, které v posledních letech rezonovalo společností, politickou sférou a především vzdělávacími institucemi, bylo nepochybně inkluzivní vzdělávání v hlavním vzdělávacím proudu. Z tohoto důvodu bylo první monotématické číslo časopisu v roce 2023 vyčleněno právě tomuto tématu. Redakce očekávala příspěvky mapující výzvy inkluzivního vzdělávání i jejich řešení a podporu, které se dostávaly jednotlivým aktérům (dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami a nadaným, jejich rodičům i učitelům) ve formě výzkumných studií, reflexí metodických přístupů, analytických zpráv, ale také informačních příspěvků k tomuto tématu.