Methodological Basis for the Development of Modifications of the Elkonin Method
DOI:
https://doi.org/10.14712/25337890.4834Keywords:
Elkonin method, preliteracy, phoneme awareness, risk of dyslexia, hearing impairmentAbstract
The past two decades have seen a significant increase in knowledge about the linguistic-cognitive predictors of early literacy and the role of phoneme awareness. In this study, we describe where the work on D.B. Elkonin's Language Ability Training method has gone over this period. In addition to the first adaptation of this method to Slovak and Czech (2001, 2004), there is a new revised and expanded edition (2014, 2016) and modifications for children with hearing impairment (2020) and for kindergarten classes (2023). A modification for children with a different mother tongue is in the pilot phase. In this study, we characterize the three methodological pillars of Elkonin's method: reading as a phonological task, demonstrative modeling, and learning in the zone of proximal development, and explain how we apply them and what we specifically modify when creating modifications according to the specific needs of each group of children.
References
Caravolas, M., Mikulajová, M., Defior, S., & Seidlová Málková, G. (2018). Multilanguage Assessment Battery of Early Literacy. MABEL. https://www.eldel-mabel.net/
Caravolas, M., Lervåg, A., Mousikou, P., Efrim, C., Litavský, M., Onochie-Quintanilla, E., Salas, N., Schöffelová, M., Defior, S., Mikulajová, M., Seidlová-Málková, G., & Hulme, C. (2012). Common Patterns of Prediction of Literacy Development in Different Alphabetic Orthographies. Psychological Science, 23(6), 678–686. https://doi.org/10.1177/0956797611434536
Caravolas, M., Lervåg, A., Mikulajová, M., Defior, S., Seidlová-Málková, G., & Hulme, C. (2019). A Cross-Linguistic, Longitudinal Study of the Foundations of Decoding and Reading Comprehension Ability. Scientific Studies Of Reading, 23(5), 386–402. https://doi.org/10.1080/10888438.2019.1580284
García, O., & Kleyn, T. (Eds.). (2016). Translanguaging with multilingual students: learning from classroom moments. Routledge.
Elkonin, D. B. (1973). U.S.S.R. In J. Downing, J. (Ed.), Comparative Reading (pp. 551–580). Collier-Macmillan.
Eľkonin, D. B. (1992). Bukvarj [Hláskář]. Prosveščenie.
Facuna, J., Galyašová, S., Bartošová, N., & Menzlová, B. (2016). Rómsko-slovenský – slovensko-rómsky slovník. Štátny pedagogický ústav.
Franke, H., & Mikulajová, M. (2012). Předgramotnostní dovednosti slovensky hovořících dětí s různými profily jazykových schopností. Pedagogika, LXII(1-2), 164–177.
Gough, P. B., & Tunmer, W. E. (1986). Decoding, Reading, and Reading Disability. Remedial And Special Education, 7(1), 6–10. https://doi.org/10.1177/074193258600700104
Jagerčíková, Z., & Kucharská, A. (2012). Počátky gramotnosti u česky mluvících dětí s vývojovou dysfázií ve srovnání s běžně se vyvíjejícími vrstevníky. Pedagogika, LXII(1–2), 150–163.
Kucharská, A. (2014). Riziko dyslexie: pregramotnostní schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikových skupinách. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Mayberry, R. I., del Giudice, A. A., & Lieberman, A. M. (2011). Reading Achievement in Relation to Phonological Coding and Awareness in Deaf Readers: A Metaanalysis. Journal of deaf studies and deaf education, 16(2), 164–188. https://doi.org/10.1093/deafed/enq049
Melby–Lervåg, M., & Lervåg, A. (2011). Cross-linguistic transfer of oral language, decoding, phonological awareness and reading comprehension: a meta-analysis of the correlational evidence. Journal Of Research In Reading, 34(1), 114–135. https://doi.org/10.1111/j.1467-9817.2010.01477.x
Mikulajová, M., & Dujčíková, O. (2001). Tréning fonematického uvedomovania podľa D.B. Elkonina. Dialóg s.r.o.
Mikulajová, M., & Dostálová, A. (2004). V krajině slov a hlásek: Trénink jazykových schopností podle D.B. Elkonina. Dialóg, s. r. o.
Mikulajová, M., Tokárová, O., & Sümegiová, Z. (2014). Tréning fonematického uvedomovania podľa D. B. Eľkonina. Predgrafémová a grafémová etapa. 2. prepracované a doplnené vydanie (2. vyd.). Dialóg s.r.o.
Mikulajová, M., Nováková Schöffelová, M., Tokárová, O., & Dostálová, A. (2016). Trénink jazykových schopností podle D.B. Elkonina: předgrafémová a grafémová etapa (Druhé přepracované a doplněné vydání). Centrum ROZUM.
Mikulajová, M., Sümegiová, Z., Tokárová, O., Nováková Schöffelová, M., & Kejřová, A. (2023). Výlet do krajiny slov a hlások: Program na rozvíjanie jazykových schopností podľa Eľkonina pre triedy materských škol. Intelligent Solutions, s. r. o.
Mikulajová, M., & Rafajdusová, I. (1993). Vývinová dysfázia: špecificky narušený vývin reči. Vo vlastnom náklade.
Moll, K., Thompson, P. A., Mikulajova, M., Jagercikova, Z., Kucharska, A., Franke, H., Hulme, C., & Snowling, M. J. (2016). Precursors of Reading Difficulties in Czech and Slovak Children At-Risk of Dyslexia. Dyslexia, 22(2), 120–36. doi: 10.1002/dys.1526. Epub 2016 Apr 8. PMID: 27061124.
Moll, L. C. (2014). L. S. Vygotsky and education. Routledge.
Nováková, I., Nováková Schöffelová, M., & Mikulajová, M. (2020). Když dítě vidí, co má slyšet: trénink jazykových schopností dle D. B. Elkonina u dětí se sluchovým postižením. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
Nováková Schöffelová, M., Kejřová, A., Mikulajová, M., Sümegiová, Z., & Tokárová, O. (2023). Výlet do Krajiny slov a hlásek: program na rozvíjení jazykových schopností podle Elkonina pro třídy mateřských škol. Školské poradenské zařízení Centrum ROZUM.
Nováková Schöffelová, M., & Al Haboubi, L. (2022). (Ne)úspěšné nastartování počátečního čtení. Pedagogika, 72(3). https:/doi.org/10.14712/23362189.2022.2111
Perfetti, C. A., & Sandak, R. (2000). Reading Optimally Builds on Spoken Language: Implications for Deaf Readers. Journal of deaf studies and deaf education, 5(1), 32–50. https://doi.org/10.1093/deafed/5.1.32
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání od 1. září 2021. Dostupné z www.msmt.cz (2021)
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání: návrh RVP k veřejné konzultaci – export z IS RVP k 28. 3. 2024. (2024).
Seidlová Málková, G. (2015). Vývojový vztah fonematického povědomí a znalosti písmen. Togga.
Sigmund, J. L., Mehlhase, H., Schulte-Körne, G., & Moll, K. (2024). Early cognitive predictors of spelling and reading in German-speaking children. Frontiers in Education, 9:1378313. doi: 10.3389/feduc.2024.1378313.
Štátny vzdelávací program pre predprimárne vzdelávanie v materských školách - konsolidované znenie. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 2022.
Tokárová, O., & Mikulajová, M. (2012). Čítanie podľa Eľkonina — charakteristika prístupu a opis metódy. Pedagogika, LXII(1–2), 34–44.
Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Portál.
Vygotskij, L. S. (1976). Vývoj vyšších psychických funkcí. Státní pedagogické nakladatelství.
Werfel, K. L. (2017). Emergent literacy skills in preschool children with hearing loss
who use spoken language: initial findings from the Early Language and Literacy Acquisition (ELLA) Study. Language, Speech and Hearing Services in Schools, 48(4), 249–259. DOI: 10.1044/2017_LSHSS-17-0023.
Werfel, K. L., Douglas, M., & Ackal, L. (2016). Small-group phonological awareness training for pre-kindergarten children with hearing loss who wear cochlear implants and/or hearing aids. Deafness & Education International, 18(3), 1–7. https://doi.org/10.1080/14643154.2016.1190117
Werfel, K. L. & Schuele, M. (2014). Improving initial sound segmentation skills of preschool children with severe to profound hearing loss: an exploratory investigation. The Volta Review, 114(2), 113–134. DOI: 10.17955/tvr.114.2.737
Zápotočná, O. & Petrová, Z. (Eds.). (2017). Raná jazyková gramotnosť detí zo sociálne-ekonomicky znevýhodňujúceho prostredia. Typi Universitatis Tyrnaviensis.