Pedagogical-didactic competences of the teacher

Authors

  • Mgr. Zuzana Selčanová, Ph.D. Department of Music Education, Faculty of Education, Charles University
  • PhDr. Jiřina Jiřičková, Ph.D. Department of Music Education, Faculty of Education, Charles University

DOI:

https://doi.org/10.14712/25337890.4845

Keywords:

Pedagogical-didactic competences, pedagogical competences, didactic competences, professional competences, teacher, music teacher

Abstract

This study presents a general overview of pedagogical and didactic competences as subprofessional competences of teachers. Although pedagogical and didactic competences are discussed separately in the literature, their interpretation sometimes overlaps in content. This study maps the general knowledge about these selected sub-competences and, based on theoretical findings, specifies them in the context of the professional competences of music teachers.

References

Ballantyne, J., & Packer, J. (2004). Effectiveness of preservice music teacher education programs: Perceptions of early-career music teachers. Music Education Research, 6(3), 299–312. https://doi.org/10.1080/1461380042000281749.

Barnes, L. R., & Shinn‐Taylor, C. (1988). Teacher Competency and the Primary School Curriculum: a survey of five schools in North‐East England. British Educational Research Journal, 14(3), 283–295. https://doi.org/10.1080/0141192880140305.

Biasutti, M., Frate, S., & Concina, E. (2018). Music teachers’ professional development: assessing a three-year collaborative online course. Music Education Research, 21(1), 116–133. https://doi.org/10.1080/14613808.2018.1534818.

Blömeke, S., Jentsch, A., Ross, N., Kaiser, G., & König, J. (2022). Opening the black box: Teacher competence, instructional quality, and students’ learning progress. Learning and Instruction, 79, 101600. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2022.101600.

Bořkovec, M., Beran, V., Klinka, T., Kratochvílová, J., Loňková, P., Pavlas, T., Pravdová, B., Stuchlíková, I., Šalamounová, Z., Šobáňová, P., & Vrabcová, D. (2023). Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství: Společné profesní kompetence [Competency framework for graduate and postgraduate teachers: common professional competencies]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. https://www.edu.cz/wp-content/uploads/2023/10/Kompetencni-ramec-absolventa-a-absolventky-2023.pdf

Bořkovcová, M., Bořkovec, M., Gajdošová, J., Habart, T., Kitanovská, J., Klingerová, P., Morávková Krejčová, L., Pekárková, S., Pospíšilová, Z., Ranglová, K., Šebová, B., Štrachová, K., Tomalová, P., Vožechová, J., & Vyšínová, P. (2013). Mají na to! Jak podpořit sociálně znevýhodněné děti v ZŠ [They've got it! How to support socially disadvantaged children in primary school]. Člověk v tísni.

Breeze, T., Beauchamp, G., Bolton, N., & McInch, A. (2023). Secondary music teachers: a case study at a time of education reform in Wales. Music Education Research, 25(1), 49–59. https://doi.org/10.1080/14613808.2022.2128320.

Burton, S. L. (2011). Perspective Consciousness and Cultural Relevancy: Partnership Considerations for the Re-Conceptualization of Music Teacher Preparation. Arts Education Policy Review, 112(3), 122–129. https://doi.org/10.1080/10632913.2011.566082.

Centrální databáze kompetencí. Národní soustava povolání. Databáze kompetencí [Central database of competences. National Occupational Competency Framework. Database of competences]. (2012). Ministerstvo práce a sociálních věcí. https://cdk.nsp.cz/.

Dytrtová, R. (2009). Učitel: Příprava na profesi [Teacher: Preparation for the Profession]. Grada.

Ferm, C. (2008). Playing to teach music – embodiment and identity-making in musikdidaktik. Music Education Research, 10(3), 361–372. https://doi.org/10.1080/14613800802280100.

Filová, H. (1997). Sebereflexe v procesu utváření didaktických dovedností studentů [Self-reflection in the process of forming students' didactic skills]. Pedagogická orientace, 7(4), 53-55.

Fryč, J., Matušková, Z., Katzová, P., Kovář, K., Beran, J., Valachová, I., ... & Hrdlička, F. (2020). Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ [Education Policy Strategy of the Czech Republic until 2030+]. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. ]]https://msmt.gov.cz/uploads/Brozura_S2030_online_CZ.pdf.

Gajdošová, M. (2010). Aktuálnosť kompetencií učiteľa profesionálnej hudobnej výchovy v 21. storočí [Relevance of competences of a professional music teacher in the 21st century]. In: Musica viva in schola XXII (pp. 72-76). Brno: Masarykova univerzita https://www.ped.muni.cz/wmus/studium/sborniky/musica_viva_in_schola_xxii.pdf.

Gillernová, I. (2003). Sociální dovednosti jako součást profesní kompetence učitele [Social Skills as a Part of Teacher's Professional Competence]. Pedagogická orientace, 13(2), 83-94.

Gilis, A., Clement, M., Laga, L., & Pauwels, P. (2008). Establishing a competence profile for the role of student-centred teachers in higher education in Belgium. Research in Higher Education, 49(6), 531–554. https://doi.org/10.1007/s11162-008-9086-7.

Gliga, L., Diaconu, M., Ţarălungă, O. & Bizo, B. (2002). Standarde profesionale pentru profesia didactică. Bucureşti: MEC.

Gošová, V. (2011). Kompetence učitele [Teacher competences]. https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/K/Kompetence_u%C4%8Ditele.

Hartl, P., & Hartlová, H. (2000). Psychologický slovník [Psychologický slovník]. Praha: Portál.

Holas, M. (1995). Hudební pedagogika v profesionální hudební výchově [Music pedagogy in professional music education]. Hudební fakulta AMU v Praze.

Holas, M. (1999). Didaktika profesionální hudební výchovy [Didactics of professional music education]. Ritornel.

Holas, M. (2004). Hudební pedagogika. [Music pedagogy]. Praha: Portál.

Hutmacher, W. (1997). Key competencies for Europe. Strasburg: Council for Cultural Cooperation

Channa, W. M., & Sahito, Z. (2022). Pedagogical Competencies Of Teachers And The Achievement Of Students: Explorations Of Best Practices Through A Literature Review. Webology, 19(3).

Jiřičková, J., & Selčanová, Z. (2022). Profesní kompetence učitele [Teacher's professional competences]. Gramotnost a pregramotnost a vzdělávání, 6(2), 135-151.

Karimi, F. K. (2014). Didactic Competencies among Teaching Staff of Universities in Kenya. International Journal of Higher Education, 3(2). https://doi.org/10.5430/ijhe.v3n2p28.

Khutorskoy, A.V. (2003). Key competencies as a component of student-centred education. Public Education, 2, 55–60.

Knowles, M. S., Holton, E., & Swanson, R. (2005). The adult learner: the definitive classic in adult education and human resource development (6th). Burlington, MA: Elsevier.

Korbel, V., Gargulák, K. a Prokop, D. (2021). Rozvoj pedagogických kompetencí učitelů jako nástroj prevence odchodu z profese. Srovnávací ministudie programu Učitel naživo a PAQ [Rozvoj pedagogických kompetencí učitelů jako nástroj prevence odchodu z profese. Srovnávací ministudie programu Učitel naživo a PAQ.]. In: učitelnaživo.cz.https://www.ucitelnazivo.cz/files/rozvoj-pedagogickych-kompetenci-ucitelu-jako-nastroj-prevence-odchodu-z-profese.pdf.

Kozyr, A. V., Fedoryshyn, V. I., Khoruzha, O. V., Chyncheva, L. V., & Gusachenko, O. P. (2021). The Competence Approach as a Methodological Tool for Shaping the Professional Competence of Future Music Teachers. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21(14). https://doi.org/10.33423/jhetp.v21i14.4810.

Kporyi, E., & Arko, A. D. (2021). Pedagogical competence of teachers and students academic achievement in junior high schools in Ashaiman, Ghana. Innovare Journal of Education, 9(3), 8–13. https://journals.innovareacademics.in/index.php/ijoe/article/view/41313/24480.

Kružíková, L. (Ed.). (2020a). Hudba v inkluzivním vzdělávání [Music in inclusive education]. Palacký University Olomouc. DOI: 10.5507/pdf.20.24456638.

Kružíková, L. (Ed.). (2020b). Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání [Music didactics for pupils with special educational needs in inclusive education]. Palacký University Olomouc. DOI: 10.5507/pdf.20.24456706.

Kružíková, L. (Ed.). (2020c). Oborová didaktika [Field didactics]. Palacký University Olomouc. DOI: 10.5507/pdf.20.24456652.

Kyriacou, C. (2012). Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování [Key teacher skills: pathways to better teaching]. Praha: Portál.

Liakopoulou, M. (2011). The Professional Competence of Teachers: Which qualities, attitudes, skills and knowledge contribute to a teacher’s effectiveness]. International Journal of Humanities and Social Science, 1(21), 66-78.

Lišková, M. (2011). Didaktické rozpracování obsahu učiva z učebnice HV 1.–5. ročník ZŠ rámcově vzdělávacího programu základního vzdělávání [Didactic elaboration of the content of the music education textbook 1.-5. year of primary school into the framework educational program of basic education] [Dissertation]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 179 p. https://dspace.cuni.cz/handle/20.500.11956/47599.

Lukášová-Kantorková, H. (2003). Učitelská profese v primárním vzdělávání a pedagogická příprava učitelů:(teorie, výzkum, praxe) [Teaching profession in primary education and pedagogical preparation of teachers:(theory, research, practice)]. Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta.

Mazáčová, N. (2014). Vybrané problémy obecné didaktiky [Selected problems of general didactics]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2021). Rámcový vzdělávací program pro gymnázia [Framework educational program for grammar schools] [online]. https://www.edu.cz/rvp-gymnazia

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. (2023). Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [Framework curriculum for primary education]. https://www.msmt.cz

Nezvalová, D. (2003). Pedagogické kompetence, standardy a kvalita v pregraduální přípravě učitele [Pedagogical competences, standards and quality in undergraduate teacher preparation]. Pedagogická orientace, 13(4), 11-19. https://journals.muni.cz/pedor/article/download/6834/6313.

Pantić, N., & Wubbels, T. (2010). Teacher competencies as a basis for teacher education–Views of Serbian teachers and teacher educators. Teaching and teacher education, 26(3), 694-703. http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2009.10005.

Peterson, P. M., & Tonnesen, L. G. (2006). Teaching didactic issues in ODL. Getting started with ODL, 57-68.

Podlahová, L. (2012). Didaktika pro vysokoškolské učitele [Didactics for university teachers]. Grada.

Průcha, J. (1997). Moderní pedagogika. Věda o edukačních procesech [Modern pedagogy. The science of educational processes (Vol. 1)] Praha: Portál, 395–432.

Puffer, G., & Hofmann, B. (2022). Professionelle Kompetenz (en) von Musiklehrkräften: Ein empirisch begründetes Modell. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 25(3), 497-518. https://doi.org/10.1007/s11618-022-01101-3.

Rotport, M. (2008a). Pedagogická a psychologická složka standardu učitele odborných předmětů [Pedagogical and psychological component of the standard for teachers of vocational subjects] (pp. 31-34). In Příprava kvalifikačního standardu pro učitele odborných předmětů a odborného výcviku. https://archiv-nuv.npi.cz/uploads/TTnet/publikace_TTnet/TTnetsbornik4_5el.pdf.

Rotport, M. (2008b). Didaktická složka standardu učitele odborných předmětů [Didactic component of the standard for teachers of vocational subjects] (pp. 12-15). In Příprava kvalifikačního standardu pro učitele odborných předmětů a odborného výcviku. https://archiv-nuv.npi.cz/uploads/TTnet/publikace_TTnet/TTnetsbornik4_5el.pdf.

Sahana, C. K. (2018). Pedagogical competence: Quality education for future. International Journal of Research in Social Sciences, 8(9), 796-802. https://www.indianjournals.com/ijor.aspx?target=ijor:ijrss&volume=8&issue=9&article=059&type=pdf.

Sedlák, F. (1979). Didaktika hudební výchovy na 2. stupni základní školy [Didactics of music education at the lower level of secondary schools]. Praha: SPN.

Sedlák, F. (1985). Didaktika hudební výchovy na 1. stupni základní školy [Didactics of music at the primary schools]. Praha: SPN.

Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189x015002004.

Schelle, R., & Friederich, T. (2023). Interaktionsorientierte Didaktik der Frühpädagogik: Konzepte und Prinzipien. Kohlhammer Verlag.

Smékalová, L. (2020) Didaktická kompetence učitele a její vztah ke kompetenci k učení se u žáků: Výzkumné šetření v kontextu kurikulární reformy ČR [Teacher didactic competence and its relation to students' learning competence: a research investigation in the context of the curriculum reform in the Czech Republic]. https://capv.cz/wp-content/uploads/2020/06/1._smekalova.pdf.

Spilková, V. (2001). Profesní standard a klíčové kompetence učitele primární školy [Professional standards and key competences of primary school teachers]. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference (Vol. 2, pp. 89-95).

Spilková, V. (2002). Současné proměny vzdělávání učitelů v zemích Evropské unie [Current changes in teacher education in the European Union countries]. Pedagogická orientace, 12(2), 44-54.

Spilková, V., & Tomková, A. (2010). Kvalita učitele a profesní standard [Teacher quality and professional standards]. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.

Synek, J. (2004). Didaktika hudební výchovy I. [Didactics of Music Education I.]. Palacký University Olomouc.

Šimoník, O. (1998). Pedagogicko-psychologická příprava v pregraduálním učitelském studiu [Pedagogical-psychological preparation in undergraduate teacher studies]. Pedagogická orientace, 8(4), 14-18.

Švec, V. (1992). Zvyšování pedagogické kompetence vysokoškolských učitelů [Increasing pedagogical competence of university teachers]. Pedagogická revue, 44(6), 401-412.

Švec, V. (1998). Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku [Key skills in teaching and training]. Brno: Masaryk University.

Švec, V. (2000). (ed.). Monitorování a rozvoj pedagogických dovedností [Monitoring and development of pedagogical skills]. Brno: Paido.

Švec, V. (2005). Ohlédnutí za desetiletým vývoje pedagogické přípravy budoucích učitelů [Looking back at ten years of development of pedagogical preparation of future teachers]. Pedagogická orientace, 15(4), 31-43.

Tankersley, D., Tuna, A., Vonta, T., & Brajković, S. (2011). Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA [Competent teacher for the 21st century: the ISSA international professional quality framework]. Step by Step Česká republika.

Tomková, A., Spilková, V., Píšová, M., Mazáčová, N., Krčmářová, T., Kostková, K., & Kargerová, J. (2012). Rámec profesních kvalit učitele. Hodnotící a sebehodnotící arch [A framework of professional teacher qualities. Evaluation and self-assessment arch]. Praha: NÚV. https://nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/08_Ramec_profesnich_kvalit_ucitele.pdf.

Turner, R. B. (2013). Expert teaching: Knowledge and pedagogy to lead the profession. David Fulton Publishers.

Vašutová, J. (2001). Model tvorby profesního standardu učitelů [A model for the development of professional standards for teachers]. In Učitelé jako profesní skupina, jejich vzdělávání a podpůrný systém. Sborník z celostátní konference (Vol. 1, pp. 23-27).

Vašutová, J. (2007). Být učitelem: co by měl učitel vědět o své profesi [Being a teacher: what teachers should know about their profession]. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

Veteška, J. a kol. (2011). Teorie a praxe kompetenčního přístupu ve vzdělávání [Theory and practice of the competence approach in education]. Praha: Educa Servis.

Veteška, J., & Tureckiová, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje [Competences in education and professional development strategies]. Česká andragogická společnost, zs.

Zilcher, L., Chytrý, V., & Lanková, B. (2019). Vliv didaktických kompetencí učitele na postoje žáků vůči lidem s postižením [The influence of teacher didactic competences on students' attitudes towards people with disabilities]. Online Journal of Primary and Preschool Education, 3(1), 37-45. 10.21062/ujep/330.2019/a/2533-7106/OJPPE/2019/3/37

Published

2025-04-19