Eseje jako nástroj k identifikaci a formování profesního sebepojetí studentů učitelství
DOI:
https://doi.org/10.14712/23362189.2024.3974Klíčová slova:
profesní sebepojetí, studenti učitelství, vzdělávání budoucích učitelů, reflektivní psaní, esej, kvalitativní výzkumAbstrakt
Výzkumná studie je věnována profesnímu sebepojetí studentů na cestě k učitelství. Jejím cílem je objasnit, jakým způsobem studenti / budoucí učitelé přemýšlejí o sobě v roli učitele, jaké konkrétní představy o sobě jako o učiteli mají. V úvodní části studie jsou prezentována teoretická východiska, zejména jsou vymezeny základní pojmy – profesní sebepojetí, profesní identita, profesní Já – a vztahy mezi nimi. Cílem výzkumného šetření je prozkoumat profesní sebepojetí budoucích učitelů v závěru bakalářského studia a identifikovat, co toto profesní sebepojetí sytí.
Metodologie: K získání odpovědí na výzkumné otázky byl využit kvalitativní výzkumný design založený na induktivní analýze esejí, které psali studenti 3. ročníku bakalářského studia na téma „Já, budoucí učitel/ka“. Texty byly kódovány metodou otevřeného kódování. Kódy (v kombinaci in vivo a kódů vytvořených výzkumníky) byly sdruženy do pěti kategorií a subkategorií.
Výsledky: Analýza esejí umožnila vhled do vnitřního světa studentů, do způsobu jejich přemýšlení o učitelské profesi, do hodnot, které vyznávají, do názorů, postojů a profesních přesvědčení, kterými disponují, včetně osobních motivací ke studiu učitelství a zdůvodnění jejich profesní volby. Z pěti kategorií byly nejpočetněji zastoupené kategorie Já a pojetí výuky a Já a přístup k profesi. Většina výpovědí v esejích byla vztažena k představě sebe sama v budoucnosti, jakým učitelem bych se chtěl/a, nebo nechtěl/a stát (tzv. chtěná a nechtěná Já). Ve výpovědích jednoznačně dominují varianty představ vztažených k chtěnému, žádoucímu Já.
Diskuse: Výzkumná data jsou interpretována v kontextu srovnání s nálezy výzkumu našich i zahraničních autorů. Diskutována je role pozitivních a negativních emocí v utváření profesního sebepojetí a důsledků, které z toho plynou pro přípravu budoucích učitelů. Pozornost je věnována také rozdílům mezi studenty učitelství ve schopnosti reflexe a sebereflexe, které ukázala analýza esejí. Předmětem diskuse je také pohled na profesní sebepojetí z hlediska vývojového, z hlediska třech základních fází v jeho konstruování. Diskutován je také potenciál metod reflektivního psaní pro diagnostiku i utváření profesního sebepojetí.
Metodologie: K získání odpovědí na výzkumné otázky byl využit kvalitativní výzkumný design založený na induktivní analýze esejí, které psali studenti 3.ročníku bakalářského studia na téma Já budoucí učitel/ka. Texty byly kódovány metodou otevřeného kódování. Kódy (v kombinaci in vivo a kódů vytvořených výzkumníky) byly sdruženy do pěti kategorií a subkategorií.
Výsledky: Analýza esejí umožnila vhled do vnitřního světa studentů, do způsobu jejich přemýšlení o učitelské profesi, do hodnot, které vyznávají, do názorů, postojů a profesních přesvědčení, kterými disponují včetně osobních motivací ke studiu učitelství a zdůvodnění jejich profesní volby. Z pěti kategorií byly nejpočetněji zastoupené kategorie Já a pojetí výuky a Já a přístup k profesi. Většina výpovědí v esejích byla vztažena k představě sebe sama v budoucnosti , jakým učitelem by se chtěl/a, nebo nechtěl/a stát. (tzv. Chtěná a Nechtěná Já). Ve výpovědích jednoznačně dominují varianty představ vztažených k chtěnému, žádoucímu Já.
Diskuze: Výzkumná data jsou interpretována v kontextu srovnání s nálezy výzkumu našich i zahraničních autorů. Diskutována je role pozitivních a negativních emocí v utváření profesního sebepojetí a důsledků, které z toho plynou pro přípravu budoucích učitelů. Pozornost je věnována také rozdílům mezi studenty učitelství ve schopnosti reflexe a sebereflexe, které ukázala analýza esejí. Předmětem diskuze je také pohled na profesní sebepojetí z hlediska vývojového, z hlediska třech základních fází v jeho konstruování. Diskutován je také potenciál metod reflektivního psaní pro diagnostiku i utváření profesního sebepojetí.
Reference
Bandura, A. (1999). Social cognitive theory: An agentic perspective. Asian Journal of Social Psychology, 2(1), 21-41.
https://doi.org/10.1111/1467-839X.00024
Blatný, M. (2010). Sebepojetí z pohledu sociálně-kognitivní psychologie. In M. Blatný et al., Psychologie osobnosti: Hlavní témata, současné přístupy (s. 105-136). Praha: Grada.
Carpenter, P. G., & Byde, P. (1994). The development of professional self‐concept. South Pacific Journal of Teacher Education, 22(2), 163-176.
https://doi.org/10.1080/0311213940220206
Corbin, J., & Strauss, A. (2014). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: SAGE.
Černá, M., & Reimannová, M. (2023). Mentors' perceptions of supervising student English language teachers during one-year clinical practice. In D. Linda (Ed.), To be or not to be a great educator: Proceedings of ATEE Annual Conference (s. 494-512). Riga: University of Latvia Press.
https://doi.org/10.22364/atee.2022.33
Erikson, M. G. (2007). The meaning of the future: toward a more specific definition of possible selves. Review of General Psychology, 4(11), 348-358.
https://doi.org/10.1037/1089-2680.11.4.348
Gavora, P., Mareš, J., Svatoš, T., & Wiegerová, A. (2020). Self efficacy v edukačních souvislostech II. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
https://doi.org/10.7441/978-80-7454-949-6
Gonzalez-Bravo, J. E. (2019). Investigating the development of possible selves in teacher education: candidate perceptions of hopes, fears, and strategies. The Advocate, 24(1).
https://doi.org/10.4148/2637-4552.1126
Hábl, J. (2020). Na charakteru záleží: Problém učitelnosti dobra. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
Haghighi I. F., Chalak, A., & Heidari, T. H. (2020). Assessing pre-service teachers' professional identity construction in a three-phase teacher education program in Iran. Asian-Pacific Journal of Second and Foreign Language Education, 5(19).
https://doi.org/10.1186/s40862-020-00100-3
Hamman, D., Gosselin, K., Romano, J. & Bunuan, R. (2010). Using possible-selves theory to understand the identity development of new teachers. Teaching and Teacher Education, 26, 1349-1361.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2010.03.005
Hamman, D., Coward, F., Johnson, L., Lambert, M., Zhou, L. & Indiatsi, J. (2012). Teacher possible selves: How thinking about the future contributes to the formation of professional identity. Self and Identity, 12(3), 307-336.
https://doi.org/10.1080/15298868.2012.671955
Hanušová, S. et al. (2017). Chtějí zůstat, nebo odejít? Začínající učitelé v českých základních školách. Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8922-2017
Hattie, J. (2014). Self-concept. New York: Psychology Press.
https://doi.org/10.4324/9781315802183
Helus, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum. Praha: Portál.
Hoover, L. (1994). Reflective writing as a window on preservice teachers' thought process. Teaching & Teacher Education, 10(1), 83-93.
https://doi.org/10.1016/0742-051X(94)90042-6
Chong, S., & Low, E. L. (2009). Why I want to teach and how I feel about teaching - formation of teacher identity from pre-service to the beginning teacher phase. Educational Research for Policy and Practice, 8(1), 59-72.
https://doi.org/10.1007/s10671-008-9056-z
Chong, S., Low, E. L., & Goh, K. C. (2011). Emerging professional identity of pre-service teachers. Australian Journal of Teacher Education, 36(8), 50-64.
Chun Tie, Y., Birks, M., & Francis, K. (2019). Grounded theory research: A design framework for novice researchers. SAGE Open Medicine, 7(3), 1-8.
https://doi.org/10.1177/2050312118822927
PMid:30637106 PMCid:PMC6318722
Janík, T. (2005). Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování konceptů SLT. Pedagogická revue, 57(5), 477-496.
Kelchtermans, G. (2009). Who I am and how I teach is the message: Self-understanding, vulnerability and reflection. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(2), 198-220.
https://doi.org/10.1080/13540600902875332
Kirk, J., & Wall, C. (2010). Resilience and loss in work identities: A narrative analysis of some retired teachers' work-life histories. British Educational Research Journal, 36(4), 627-641.
https://doi.org/10.1080/01411920903018216
Korthagen, F., & Vasalos, A. (2005). Levels in reflection: Core reflection as a means to enhance professional development. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 11(1), 41-71.
https://doi.org/10.1080/1354060042000337093
Korthagen, F., Kessels, J., Koster, B., Lagerwerf, B., & Wubbels, T. (2011). Jak spojit praxi s teorií: Didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Kosmidou, E., & Sfyroera, M. (2023). Reflective writing as a means towards teacher professional development. In D. Linda (Ed.), To be or not to be a great educator: Proceedings of ATEE Annual Conference (s. 27-43). Riga: University of Latvia Press.
https://doi.org/10.22364/atee.2022.02
Koubek, P., & Janík, T. (2015). Výzkumy subjektivních teorií učitelů v kontextu profesního rozvoje: přehledová studie. Studia paedagogica, 20(3), 47-67.
https://doi.org/10.5817/SP2015-3-4
Koubek, P. (2021). Subjektivní teorie a jednání učitelů: vícečetná případová studie v kontextu profesního rozvoje učitelů. Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9810-2021
Lazarová, B. (Ed.). (2001). Vzdělávat učitele. Brno: Paido.
Lee, H. J. (2005). Understanding and assessing pre-service teachers' reflective thinking. Teaching and Teacher Education, 21, 699-715.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.05.007
Lojdová, K. (2015). Skryté kurikulum, žité příběhy: Narativy studentů učitelství o škole. Pedagogická orientace, 25(5), 649-670.
https://doi.org/10.5817/PedOr2015-5-649
Lukas, J. (2007). Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů. Pedagogika, 57(4), 46-60.
Lukášová, H. (2015). Učitelské sebepojetí a jeho zkoumání. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Lukášová, H., Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství: Příspěvek k autoregulaci profesního učení a seberozvoje. Zlín: Univerzita Tomáše Bati
Lyons, N. (2010). Handbook of reflection and reflective inquiry: Mapping a way of knowing for professional reflective inquiry. New York: Springer.
https://doi.org/10.1007/978-0-387-85744-2
Maňák, J., & Švec, V. (2004). Cesty pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
Mareš. J. (2013). Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
Mareš, J., Slavík, J., Svatoš, T., & Švec, V. (1996). Učitelovo pojetí výuky. Brno: Masarykova univerzita.
Minaříková, E., & Pravdová, B. (2016). Pojetí výuky studentů učitelství: společná témata a individuální výzvy. In V. Švec et al., Studenti učitelství mezi tacitními a explicitními znalostmi (s. 133-145). Brno: Masarykova univerzita.
Miovský, M. (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada.
Nehyba, J., & Lazarová, B. (2014). O rozplétání reflexe. In J. Nehyba et al., Reflexe v procesu učení: Dvakrát stejně a přece jinak (s. 11-22). Brno: Masarykova univerzita.
Nehyba, J., & Svojanovský, P. (2016). Tacitní znalosti v metaforách studentky učitelství. Studia paedagogica, 21(1), 57-85.
https://doi.org/10.5817/SP2016-1-4
Pečivová, V. (2021). Subjektivní odpovědnost učitele za žáky: kvantitativní a kvalitativní aspekty. Zlín: Univerzita Tomáše Bati.
Píšová, M. (2005). Klinický rok: procesy profesního rozvoje studentů učitelství a jejich podpora. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Píšová, M. (Ed.). (2007). Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Prabjandee, D. (2020). Narratives of learning to become English teachers in Thailand: Developing identity through a teacher education program. Teacher Development, 24(8), 1-17.
https://doi.org/10.1080/13664530.2019.1699155
Pravdová, B. (2014). Já jako učitel: profesní sebepojetí studenta učitelství. Brno: Masarykova univerzita.
https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8030-2015
Pravdová, B. (2015). Chtěná a nechtěná Já studentů 2. ročníku pedagogické fakulty. Pedagogika, 65(2), 163-176.
Pravdová, B. (2022). Utváření profesního sebepojetí učitele jako součást kurikula studijního programu učitelství. Pedagogika, 72(2), 185-216.
https://doi.org/10.14712/23362189.2021.2072
Reimannová, I. (2022). The formation and evolution of student English language teachers' professional identity. In P. Huschová, K. Keplová & H. Zitková, Pushing the boundaries: Enhancing non-native learners' communicative competence (s. 81-98). Pardubice: Univerzita Pardubice.
Richardson, V. (Ed.). (2005). Constructivist teacher education: Building a world of new understandings. London: Routledge.
https://doi.org/10.4324/9780203973684
Rodová, V., & Syslová, Z. (2021). Profesní identita studentek učitelství pro mateřské školy a její odraz v portfoliu. Pedagogická orientace, 31(1), 35-69.
https://doi.org/10.5817/PedOr2021-1-35
Ronfeldt, M., & Grossman, P. (2008). Becoming a professional: Experimenting with possibles selves in professional preparation. Teacher Education Quarterly, 35(3), 41-60.
Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. London: Temple Smith.
Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner: Toward a new design for teaching and learning in the professions. San Francisco: Jossey-Bass.
Skott, J. (2015). The promises, problems and prospects of research on teachers' beliefs. In H. Fives & M. G. Gill (Eds.), International handbook of research on teachers' beliefs (s. 13-30). Abingdon-on-Thames: Routledge.
Spilková, V. (2001). Professional development of teachers and student teachers through reflection on practice. European Journal of Teacher Education, 24(1), 59-66.
https://doi.org/10.1080/02619760120055899
Spilková, V. et al. (2004). Současné proměny vzdělávání učitelů. Brno: Paido.
Spilková, V. (2006). Dilemata v pojetí pedagogické přípravy studentů učitelství. Pedagogika, 56(1), 19-30.
Spilková, V., Černá, M., & Reimannová, I. (2018). Kompetenční profil učitele anglického jazyka. Pardubice: Univerzita Pardubice.
Spilková, V. (2019). Přístupy k výuce pedagogiky v kontextu měnících se paradigmat v učitelském vzdělávání. Pedagogika, 69(3), 269-292.
https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1529
Spilková, V., & Zavadilová, B. (2021). Mentoring jako prostředek podpory profesního učení studentů učitelství a učitelů. Pedagogická orientace, 31(1), 4-34.
https://doi.org/10.5817/PedOr2021-1-4
Stuchlíková, I. (2006). Role implicitních procesů při utváření profesní identity budoucích učitelů. Pedagogika, 56(1), 31-44.
Sutherland, L., Howard, S., & Markauskaite, L. (2010). Professional identity creation: Examining the development of beginning preservice teachers' understanding of their work as teachers. Teaching and Teacher Education, 26, 455-465.
https://doi.org/10.1016/j.tate.2009.06.006
Svatoš, T. (2006). Studentské portfolio v učitelském studiu jako zdroj poznání postojů začínajících studentů učitelů. Pedagogika, 56(1), 45-57.
Svatoš, T. (2013). Student na cestě k učitelství - inspirace z výzkumné praxe. Pedagogická orientace, 23(6), 786-809.
https://doi.org/10.5817/PedOr2013-6-786
Svojanovský, P. (2016). Podpora reflexe studentů učitelství perspektivou jejich vzdělavatelů. In V. Švec, P. Svojanovský & B. Pravdová (Eds.), Determinanty účinnosti pedagogických praxí. Brno: Masarykova univerzita.
Šeďová, K. et al. (2017). Teachers' emotions in teacher development: Do they matter? Studia paedagogica, 22(4), 78-110.
https://doi.org/10.5817/SP2017-4-5
Švaříček, R., Šeďová, K. et al. (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
Trent, J. (2010). Teacher education as identity construction: Insights from action research. Journal of Education for Teaching, 36(2), 153-168.
https://doi.org/10.1080/02607471003651672
Tomková, A., Chvál, M., & Hejlová, H. (2010). Pedagogický a výzkumný rozměr studentských esejů v přípravě studentů učitelství pro primární školu. Pedagogika, 60(3-4), 314-328.
Tomková, A. (2018). Portfolio v perspektivě reflektivně pojatého vzdělávání učitelů. Praha: Pedagogická fakulta UK.
Uitto, M., Kaunisto, S. L., Syrjälä, L., & Estola, E. (2015). Silenced truths: Relational and emotional dimensions of a beginning teacher's identity as part of the micropolitical context of school. Scandinavian Journal of Educational Research, 59(2), 162-176.
https://doi.org/10.1080/00313831.2014.904414
Vágnerová, M. (2010). Metody diagnostiky sebepojetí. In M. Vágnerová, Psychologie osobnosti (s. 424-428). Praha: Karolinum.
Vítečková, M. (2018). Začínající učitel: Jeho potřeby a uvádění do praxe. Brno: Paido.
Yuan, R., & Lee, I. (2014). The cognitive, social, and emotional processes of teacher identity construction in a pre-service teacher education program. Research Papers in Education, 30(4), 469-491.