Abstrakt
Představujeme českou verzi konceptuálního rámce pro středoškolskou úroveň tématu nervová soustava, který vznikl jako výsledek Delphi studie pod vedením Pala Kvella a byl publikován v roce 2021. Česká verze byla připravena podle TRAPD metody. Bylo analyzováno zastoupení jednotlivých konceptů v devíti učebnicích či souhrnných publikacích středoškolské biologie. V učebních textech byly nejčastěji zastoupeny koncepty popisující anatomii nervové soustavy. Koncepty popisující fyziologii byly většinou v textech zastoupeny částečně, zatímco koncepty popisující souvislosti s chováním, učením, vnímáním, pocity a zkušenostmi jedince v analyzovaných textech typicky chyběly. Naopak některá fakta, která nepřispívají k pochopení principů, ale spíše ukazují na to, že učební texty odrážejí stav poznání starý řadu dekád, byla zastoupena napříč texty. I v tomto případě se potvrzuje, že české středoškolské učebnice biologie neodrážejí současný stav poznání a doporučení pro výběr vyučovaného obsahu. Překlad konceptuálního rámce může v českém prostředí sloužit jako inspirace pro výběr odborného obsahu učiva o nervové soustavě na středoškolské úrovni a podklad k tvorbě učebních materiálů odborníky i učiteli.
Reference
Anfara, V. A. Jr., & Mertz, N. T. (2014). Theoretical frameworks in qualitative research (2nd ed.). SAGE Publications.
Arthur, W. (2002). The emerging conceptual framework of evolutionary developmental biology. Nature, 415(6873), 757–764. https://doi.org/10.1038/415757a
Benešová, M., Hamplová, H., Knotová, K., Lefnerová, P., Pfeiferová, E., Sáčková, I., & Satrapová, H. (2013). Odmaturuj! Z biologie. Didaktis.
Berger-Tal, O., Polak, T., Oron, A., Lubin, Y., Kotler, B. P., & Saltz, D. (2011). Integrating animal behavior and conservation biology: A conceptual framework. Behavioral Ecology, 22(2), 236–239. https://doi.org/10.1093/beheco/arq224
Bergmann, A., Biehl, A., & Zabel, J. (2017). Toward neuroscience literacy? — Theoretical and practical considerations. In J. Leefmann & E. Hildt (Eds.), The human sciences after the decade of the brain (pp. 231–248). Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-0-12-804205-2.00014-8
Červeňová, D., & Demkanin, P. (2023). Možnosti využitia poznania neurovied v teórii fyzikálneho vzdelávania. Scientia in educatione, 14(2), 20–31. https://doi.org/10.14712/18047106.3108
Dekker, S., Lee, N., Howard-Jones, P., & Jolles, J. (2012). Neuromyths in education: Prevalence and predictors of misconceptions among teachers. Frontiers in Psychology, 3(429), 1–8. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2012.00429
Deligiannidi, K., & Howard-Jones, P. A. (2015). The neuroscience literacy of teachers in Greece. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 3909–3915. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1133
Department of Education. (2014). Science programmes of study: Key stage 4 National curriculum in England. https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5a7efc65ed915d74e33f3ac9/Science KS4 PoS 7 November 2014.pdf
Dvořáková, R. M., & Absolonová, K. (2016). Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích dějepisu. Scientia in educatione, 7(2), 34–47. https://doi.org/10.14712/18047106.358
Dvořáková, R. M., & Absolonová, K. (2017). Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích přírodopisu a biologie. Scientia in educatione, 8(2), 2–20. https://doi.org/10.14712/18047106.765
Ferrero, M., Garaizar, P., & Vadillo, M. A. (2016). Neuromyths in education: Prevalence among spanish teachers and an exploration of cross-cultural variation. Frontiers in Human Neuroscience, 10(496), 1–11. https://doi.org/10.3389/fnhum.2016.00496
Gleichgerrcht, E., Lira Luttges, B., Salvarezza, F., & Campos, A. L. (2015). Educational neuromyths among teachers in Latin America. Mind, Brain, and Education, 9(3), 170–178. https://doi.org/10.1111/mbe.12086
Goswami, U. (2006). Neuroscience and education: From research to practice? Nature Reviews Neuroscience, 7(5), 406–413. https://doi.org/10.1038/nrn1907
Goswami, V. (2006). Brain Game Pro. https://appadvice.com/app/brain-game-pro/1613340284
Grospietsch, F., & Mayer, J. (2018). Professionalizing pre-service biology teachers’ misconceptions about learning and the brain through conceptual change. Education Sciences, 8(3), 120. https://doi.org/10.3390/educsci8030120
Grospietsch, F., & Mayer, J. (2019). Pre-service science teachers’ neuroscience literacy: Neuromyths and a professional understanding of learning and memory. Frontiers in Human Neuroscience, 13(20). https://doi.org/10.3389/fnhum.2019.00020
Hančová, H., & Vlková, M. (2009). Biologie v kostce: Pro střední školy. Fragment.
Harkness, J., Pennell, B. E., & Schoua-Glusberg, A. (2004). Survey questionnaire translation and assessment. In Presser, S., Couper, M. P., Lessler, J. T., Martin, E., Martin, J., Rothgeb, J. M. & Singer, E. (Eds.) Methods for Testing and Evaluating Survey Questionnaires. (pp. 453–473). https://doi.org/10.1002/0471654728.ch22
Harlen, W., Bell, D., Devés, R., Dyasi, H., Fernández de la Garza, G., Léna, P., Millar, R., Reiss, M., Rowell, P., & Yu, W. (2010). Principles and big ideas of science education. Association for Science Education College Lane, Hatfield, Herts. https://www.ase.org.uk/bigideas
Herculano-Houzel, S. (2002). Do you know your brain? A survey on public neuroscience literacy at the closing of the decade of the brain. The Neuroscientist, 8(2), 98–110. https://doi.org/10.1177/107385840200800206
Howard-Jones, P. A. (2014). Neuroscience and education: Myths and messages. Nature Reviews Neuroscience, 15(12), 817–824. https://doi.org/10.1038/nrn3817
Hyatt, K. J. (2007). Brain GymBuilding stronger brains or wishful thinking? Remedial and Special Education, 28(2), 117–124. https://doi.org/10.1177/07419325070280020201
Chudler, E. H., & Bergsman, K. C. (2014). Explain the brain: Websites to help scientists teach neuroscience to the general public. CBE — Life Sciences Education, 13(4), 577–583. https://doi.org/10.1187/cbe.14-08-0136
Jelínek, J., & Zicháček, V. (2021). Biologie pro gymnázia (12. vyd.). Nakladatelství Olomouc, s. r. o.
Kandel, E. R. (2006). The new science of mind. Scientific American Mind, 17(2), 62–69. https://www.scientificamerican.com/article/essay-the-new-science-of/
Karakus, O., Howard-Jones, P. A., & Jay, T. (2015). Primary and secondary school teachers’ knowledge and misconceptions about the brain in Turkey. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 1933–1940. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.858
Kirschner, P. A. (2017). Stop propagating the learning styles myth. Computers & Education, 106, 166–171. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.12.006
Kočárek, E. (2010a). Biologie člověka 1 – somatologie, antropologie, fyziologie, imunologie. Scientia.
Kočárek, E. (2010b). Biologie člověka 2 – souhrn učiva, ochrana zdraví, klíčové pojmy, testové otázky. Scientia.
Křivánková, M. (2019). Somatologie: Učebnice pro střední zdravotnické školy (2. vyd.). Grada Publishing, a. s.
Kvello, P., & Gericke, N. (2021). Identifying knowledge important to teach about the nervous system in the context of secondary biology and science education – A Delphi study. PLOS ONE, 16(12), e0260752. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0260752
Lee, S.-H., Kwan, A. C., Zhang, S., Phoumthipphavong, V., Flannery, J. G., Masmanidis, S. C., Taniguchi, H., Huang, Z. J., Zhang, F., Boyden, E. S., Deisseroth, K., & Dan, Y. (2012). Activation of specific interneurons improves V1 feature selectivity and visual perception. Nature, 488(7411), 379–383. https://doi.org/10.1038/nature11312
Leshem, S., & Trafford, V. (2007). Overlooking the conceptual framework. Innovations in Education and Teaching International, 44(1), 93–105. https://doi.org/10.1080/14703290601081407
Luft, J. A., Jeong, S., Idsardi, R., & Gardner, G. (2022). Literature reviews, theoretical frameworks, and conceptual frameworks: An introduction for new biology dducation researchers. CBE — Life Sciences Education, 21(3), rm33. https://doi.org/10.1187/cbe.21-05-0134
Macdonald, K., Germine, L., Anderson, A., Christodoulou, J., & McGrath, L. M. (2017). Dispelling the myth: Training in education or neuroscience decreases but does not eliminate beliefs in neuromyths. Frontiers in Psychology, 8(1314). https://doi.org/10.3389/fpsyg.2017.01314
Machová, M. (2020). Genetika v učebnicích biologie a přírodopisu: Historie a současnost. Scientia in educatione, 11(2), 14–39. https://doi.org/10.14712/18047106.1729
Machová, M. (2021). Phylogenetic trees and other evolutionary diagrams in biology textbooks and their importance in secondary science education. Scientia in educatione, 12(1), 16–36. https://doi.org/10.14712/18047106.1923
McFarland, J. L., Price, R. M., Wenderoth, M. P., Martinková, P., Cliff, W., Michael, J., Modell, H., & Wright, A. (2017). Development and validation of the homeostasis concept inventory. CBE — Life Sciences Education, 16(2), ar35. https://doi.org/10.1187/cbe.16-10-0305
Medina, P., & Quiroz, W. (2023). Ontological assumptions on the introduction of the concepts of cells and the functioning of living beings in school textbooks. Journal of Biological Education, 1–16. https://doi.org/10.1080/00219266.2023.2288337
Michael, J., Martinkova, P., McFarland, J., Wright, A., Cliff, W., Modell, H., & Wenderoth, M. P. (2017). Validating a conceptual framework for the core concept of “cell-cell communication”. Advances in Physiology Education, 41(2), 260–265. https://doi.org/10.1152/advan.00100.2016
Michael, J., & Modell, H. (2019). A conceptual framework for the core concept of “cell membrane”. Advances in Physiology Education, 43(3), 373–377. https://doi.org/10.1152/advan.00051.2019
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. SAGE Publications.
MŠMT (2022). RVP G – Rámcové vzdělávací programy pro gymnázia. https://www.edu.cz/rvp-ramcove-vzdelavaci-programy/ramcove-vzdelavaci-programy-pro-gymnazia-rvp-g/
Mullis, I. V., Martin, M. O., Foy, P., & Arora, A. (2012). TIMSS 2011 international results in mathematics. IEA.
Newton, P. M. (2015). The learning styles myth is thriving in higher education. Frontiers in Psychology, 6, 1908. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01908
NGSS (2013). Next generation science standards: For states, By states. DCI arrangements of the next generation science standards. https://www.nextgenscience.org/
Novotný, I., & Hruška, M. (2021). Biologie člověka: Pro gymnázia (6. vyd.). Fortuna.
Odstrčil, J., & Hrůza, A. (2008). Biologie pro zdravotnické školy (5. vyd.). Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů.
OECD (2002). Understanding the brain: Towards a new learning science. Paris: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264174986-en
OECD (2007). Understanding the brain: The birth of a learning science. The Organisation for Economic Co-operation and Development. https://www.oecd.org/education/ceri/understandingthebrainthebirthofalearningscience.htm
Parthasarathy, J., & Premalatha, T. (2022). Content analysis of visual representations in biology textbooks across selected educational boards from Asia. Cogent Education, 9(1), 2057002. https://doi.org/10.1080/2331186X.2022.2057002
Pei, X., Howard-Jones, P. A., Zhang, S., Liu, X., & Jin, Y. (2015). Teachers’ understanding about the brain in east China. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 174, 3681–3688. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.1091
Rocco, T. S., & Plakhotnik, M. S. (2009). Literature reviews, conceptual frameworks, and theoretical frameworks: Terms, functions, and distinctions. Human Resource Development Review, 8(1), 120–130. https://doi.org/10.1177/1534484309332617
Rokos, L., Pokorná, V., & Petr, J. (2021). Kritická místa v obsahových okruzích zaměřených na učení o přírodě. In A. Nohavová & I. Stuchlíková (Eds.), Kritická místa kurikula ve vybraných vzdělávacích oborech (s. 17–33). Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta. https://old.pf.jcu.cz/research/edicni cinnost/download/Kriticka mista kurikula ve vybranych vzdelavacich oborech.pdf
Redifer, J. L., & Jackola, K. (2022). Where do neuromyths come from? Sources and strength of psychological misconceptions. Scholarship of Teaching and Learning in Psychology. Advanced online publication. https://doi.org/10.1037/stl0000332
Rosypal, S. (2003). Nový přehled biologie. Scientia.
Rusek, M. (2021). Special issue: Research on textbooks in science and mathematics education. Scientia in educatione, 12(1), 2–4. https://doi.org/10.14712/18047106.2024
Selimbeyoglu, A., Kim, C. K., Inoue, M., Lee, S. Y., Hong, A. S. O., Kauvar, I., Ramakrishnan, C., Fenno, L. E., Davidson, T. J., Wright, M., & Deisseroth, K. (2017). Modulation of prefrontal cortex excitation/inhibition balance rescues social behavior in CNTNAP2 -deficient mice. Science Translational Medicine, 9(401), eaah6733. https://doi.org/10.1126/scitranslmed.aah6733
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15(2), 4–14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
Skolverket. (2019). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Sweden. EX: Kvello, P., & Gericke, N. (2021). Identifying knowledge important to teach about the nervous system in the context of secondary biology and science education – A Delphi study. PLOS ONE, 16(12), 1–32, e0260752. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0260752
Trevelyan, A. J., Muldoon, S. F., Merricks, E. M., Racca, C., & Staley, K. J. (2015). The role of inhibition in epileptic networks. Journal of Clinical Neurophysiology, 32(3), 227–234. https://doi.org/10.1097/WNP.0000000000000160
Utdanningsdirektoratet. (2021). Læreplan i naturfag. Norway. https:///www.udir.no/lk20/nat01-04/kompetansemaal-og-vurdering/kv78.
Vágnerová, P., Benediktová, L., & Kout, J. (2018). Kritická místa ve výuce přírodopisu na základní škole. Arnica, 8(1), 56–62. https://www.arnica.zcu.cz/images/casopis/2018/Arnika 2018 1-7 Vagnerova-Benediktova-Kout-web.pdf
Veselý, A. (2018). Konceptuální rámec pro analýzu vztahu vzdělávací politiky a vzdělávacích výsledků. Orbis scholae, 5(1), 23–52. https://doi.org/10.14712/23363177.2018.73
WHO. (2013). Mental health action plan 2013–2020. World Health Organization. https://www.who.int/publications-detail-redirect/9789241506021